zondag 6 juni 2010

Explosieve Krachten ...




In het polderwater wat ik bevis weet ik waar ze soms in de winter te vangen zijn.
Dan ben ik ze een poosje kwijt, en opeens na lang zoeken vind ik ze weer.

Op dit moment zijn ze in het meest van planten voorziene gedeelte, grote plompevelden aan beide kanten.
Na een 200 meter naar links houd het een beetje op,er staat nog wel wat maar is niet schokkend..

Gisteren besloot ik weer naar de plompen te gaan , het was eigenlijk al een beetje laat toen ik aankwam 08.00 uur…de 2e pinksterdag was ik er 3 uur eerder….

De hengel opgetuigd het landingsnet in elkaar gezet de tas gaat op de rug ,de onthaak craddle gaat mee en tot slot een emmertje voer

Bij aankomst verander ik van mens in een soort tijger.. die sluipend op zoek gaat naar zijn prooi.
Door dit gedrag kan ik heel goed de kanten van het water observeren.
Na een honderd meter geslopen te hebben ontdekte ik een plek met vertroebeling.
Dit word uitstekend zichtbaar met een polaroid bril!

Ondertussen heb ik ook geleerd dat er 5 soorten stof zijn.

Stof veroorzaakt door brasem
Stof veroorzaakt door zeelt
Stof veroorzaakt door karper
Stof tot nadenken
Leerstof

Brasem maakt een grote plek zeker als er een uur geleden wat voer is gestrooid

Vaak zijn het meerdere brasems die aan het azen zijn,ze maken met zijn allen een grote grijze plek die gelijk van kleur is.

Zeelt daarentegen maakt kleine stofplekjes die vaak gepaard gaan met bruis belletjes nog geen centimeter groot.



Karpers,die doen een hoop stof opwaaien..als een karper actief in de bodem aan het wroeten is dan kleurt het water grijs,op de plek waar zijn kop in de bodem aast daar veranderd het grijs in opvallend lichtgrijs meestal komen er ook nog bodem deeltjes mee naar boven,en als je het nog niet kunt zien ..Soms laat hij zijn staart zien.



Toen ik bij het gemaaltje aankwam was daar een karper aan het wroeten,en stofwolken makend slechts 25 cm uit de kant..

Die kant heb ik in de winter droog zien staan..ondertussen kan ik aflezen aan het gemaaltje hoeveel water er bij is gekomen ..er staat zo een meetlat van het waterschap..erg handig.

Ik wist dus dat er niet meer dan 30 centimeter water stond op die plek.

Vissen met de pen zou de karper absoluut verschrikken..de pen ging er razendsnel vanaf en 3 drijvertjes met 1 lood hagel werden gemonteerd en voorzien van een haak met 1 maiskorrel,

Als je met mais voerplekjes maakt dan is die karper gewend dat al die korrels los liggen..als je er dus 2 of 3 aan de haak doet ..dan maak je de zaak verdacht,denk ik...

De drijvertjes werden heel subtiel bij de wroetende karper neer gelegd de haak hield ik 40 cm van de plek af.
Binnen 1 minuut vertrokken drijver 1..2..en nummer 3 razendsnel richting het diepere gedeelte.

Ik sloeg hard aan en de vis zat vast als een huis.

Onmiddellijk roste de gigant (ik zag hem in een flits!) door de plompen waar ik hem ternauwernood uit kon krijgen.

Ondertussen heb ik met de BB hengel aardig wat grotere vissen gevangen maar dit sloeg alles..
De maximaal gebogen hengel met die tikkende slip vertelde dat de karper dik de baas was…

Er moeten in een paar seconden beslissingen worden genomen ..en met al die plompen om mij heen hoopte ik de vis naar links te krijgen.

Met alle geluk van de wereld kreeg ik de vis naar links gestuurd ,met de slip ietsje losser maar wel met de vinger op de spoel en ondertussen mijn landingsnet gegrepen werd ik door de vis op flinke snelheid naar links gedirigeerd.

Ook links was het behoorlijk van plompenvelden voorzien maar de vis bleef met geweld door het midden van het water rossen.

In de buurt waar de plompen minder werden ,ondertussen was ik al 150 meter verder..

Opnieuw werd er door mij druk op de ketel gezet,alles wat de hengel kon verdragen gooide ik in de strijd..
De vis bleef maar diep en vertoonde nog geen tekenen van vermoeidheid.
Na ik schat een 10 minuten was hij nog steeds niet bereid …

Opeens moest ik denken aan al mijn achtergelaten spullen tas en camera etc..
Ook hier moet je weer snel beslissen, of de boel gaan forceren ..karper weg of denken het is hier rustig en er gebeurd niks met je spullen.

Ik was weer bij de les !de constant diep buigende hengel zorgde er uiteindelijk voor dat de karper zich een aantal keren liet zien,het landingsnet werd ondertussen naar het water geleid.

De steile Dijk waar ik op sta is wel 3 meter hoger dan het water!
Hoe moet ik dit nou weer oplossen..Omdat ik wel vaker hier vis heb ik mijn 2 delige landingsnet met een deel verlengd.

Het net is zeker wel 4 meter lang, de karper was ondertussen dichter bij de kant gekomen.

Een aantal keren kon ik zijn kop boven water trekken en de vis was het wel zo een beetje aan het opgeven.

Nog nooit van mijn leven heb ik zo lang met een karper het gevecht aan gegaan en ik kreeg hem in het net!!!!!!!!!!!!!!Yes Yes

De hengel werd op de hoge dijk neergelegd met een volledig losgedraaide slip om alles te kunnen doen met de in het landingsnetnet gevangen karper.

Plat op mijn buik liet ik mij zover mogelijk vooroverzakken de stelen van het net werden omhoog getrokken om uiteindelijk de mazen van het net te grijpen, dit is niet uit te leggen maar ik sta op het punt het water in te kiepen met een van mijn mooiste vangsten van mijn leven,ik krijg hem niet omhoog getild…het laatste deel van mijn landingsnet trok ik eraf,en stak het een meter lager met kracht in de dijk.

Het deel stond stevig en ik gebruikte “het steunpunt”om dichter bij het water te komen.

Nu kon ik bij het spreidblok komen en de mazen goed vastpakken en met bovenaardse krachten wist ik de zaak uit het water te tillen en zelfs naar boven te krijgen.

Wat een beauty van een vis..wouw $@$%% mijn onthaakmat ligt 150 meter verderop!

Met de vis nog in het net trok ik de haak uit de gave bek. 150 meter teruglopen zag ik niet zo zitten,

Zeker niet met deze karper, een tiental meters verderop was er een kleine mogelijkheid om de vis met de overgebleven stelen tijdelijk in het water terug te zetten.

Het uit het spreidblok genomen net werd goed diep in het water geplaatst en vastgezet.

Uitgeput aanschouwde ik de situatie,de vis lag er rustig bij..maar het heeft wel wat moeite gekost..

Eerst maar eens een sigaret roken en dan mijn achtergebleven spullen halen.

Gelukkig lag alles nog op zijn plek!
De handel werd meegenomen naar de verblijfplaats karper.

In mijn gedachten speelde het voorval zich steeds maar af..Het is een vis van wel een meter !!gonsde het maar door mijn hoofd,om ballast te besparen neem ik nooit meet en weegapparatuur mee...

Ik wist dat mijn goede vriend Hans van Putten vrij had en belde hem vriendelijk met het verzoek om wat fotomateriaal te schieten en neem aub ook graag een meetlat mee..

Hans was snel te plaatse en een emmer water werd klaargezet om de vis goed nat te houden in de craddle.

De karper werd in de craddle gelegd en de meetlat stopte bij 88cm!

Na een serie mooie foto”s werd de karper weer teruggezet.





 




 

Sorry..een lang verhaal maar echt een onuitwisbaar avontuur.Geweldig!!

Hans van Putten
Bedankt voor je mooie foto"s!!

PS: Op het veelgelezen Blog van Peter Linzell Struinen Door De Polder.

Las ik een prachtig verhaal over de Brute kracht van een door Peter gevangen Wilde Karper
Er stond ook een Foto bij van een wilde karper die sterke overeenkomsten vertoonde met de door mij gevangen karper.


Ik stuurde Peter het volgende bericht:

Hoi Peter,

De afgelopen week heb ik echt een karper gehaakt die me alle hoeken van het water heeft laten zien.
Na het bekijken van de foto"s vraag ik me sterk af hoeveel wild bloed deze vis heeft.
In jou artikel op je blog "Brute Kracht" heb je een foto geplaatst van een Boerenkarper.
Er zitten (vind ik) sterke overeenkomsten in deze vissen,
Ik zou graag jou mening over de verschillen willen horen.

Groet Hans

Peter stuurde mij het volgende bericht:!

Hoi Hans,



Een geweldig mooie karper die je hebt gevangen! Een karper die sterk doet denken aan de wilde karpers die ik bij mij in de polders vang. De overeenkomsten tussen deze vis en de karper die ik een paar weken geleden zelf heb mogen bewonderen zijn groot. De door jou gevangen karper is een echte wilde of heeft in ieder geval een hoog gehalte aan wild bloed.


Ook de dril die je beschrijft; zeker gezien jouw enorme ervaring, en toch laat deze karper je alle hoeken van de sloot zien. Heel mooi beschreven! Waar je een echte wilde karper het beste aan herkent is zijn vechtlust. Rauwe brute kracht waar in het begin geen einde aan lijkt te komen. Ik ving ze al ook in de "polders in de kop van Noord Holland", en elk jaar verbaast hun kracht en vechtlust mij weer opnieuw.


Daar zwemmen nog 100 % echte boerenkarpers, dat is een aantal jaren geleden door de toenmalige OVB door onderzoek vastgesteld. Karpers die wat hun lichaamsbouw en uithoudingsvermogen betreft weinig verschillen van de karper die jij gevangen hebt. Proficiat met deze onvergetelijke ervaring en prachtige vis.

Groeten, Peter

Dit bericht van Peter waar ik hem dankbaar voor ben!,verklaart voor mij een hoop.
Het is waarschijnlijk een van de weinige keren in mijn leven dat je een Wilde Karper van dit formaat aan je hengel mag tegenkomen,ik gun een ieder dit eens te mogen ervaren ..ik ben er nog van ondersteboven...

Peter Hartelijk Dank voor het mogen plaatsten van je Foto en tekst!

Groet Hans

PS:Dit verhaal is "tot mijn verrassing" geplaatst  in "De Karperkrant"


8 opmerkingen:

  1. Hallo Hans wat een verhaal weer en wat ben je weer sterk bezig, vele zullen weer meegenieten met jou verhalen met de foto,s van jou karperbelevenissen.
    Geweldig in een woord is het weer.
    Zo nu kan je wel even stoppen en je gaan voorbereiden voor de viva la France trip wat voor jou het volgende verhaal word.
    En waar wij weer met spanning naar uitkijken.
    Groet Hennie Hoefakker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een visdag om niet snel te vergeten Hans. Jij hebt echt een topjaar met al die mooie vissen. Ga zo door. En het opschrijven van jouw ervaringen die door de jaren heen zijn verkregen is zeker het lezen en onthouden waard.

    vrgr Klaasjan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hennie,

    Ondertussen heb ik het gevoel dat de Frankrijk vakantie in het teken zal gan staan van gewoon lekker genieten,verse pain glaasje wijn en genieten van het mooie Franse leven. ontspannen met de penhengel het afgehuurde meer af, ga struinen op de goede tijdstippen!Niks moet en alles mag..Lekker vooruitzicht!

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Klaasjan,

    Inderdaad een dag met een gouden randje.
    Gek genoeg lijkt alles op dit moment gewoon te lukken.
    Misschien dat het ook een kwestie is dat ik alles probeer goed te doen, en alles wat twijfel geeft direct verander.Dat geeft mij al heel veel vertrouwen.
    Maar mijn "verkeerd gelegde haakknoop"
    die verander ik nooit!al 35 jaar leg ik hem fout.
    Nooit heb ik op die plek lijnbreuk of losschieters....

    Vrgr. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi hans,


    prachtig verhaal weer, genot om te lezen en de vis was een genot om in levende lijve te mogen aanschouwen. Uiteraard geen probleem om zoiets moois te fotograferen, maar dat weet je...

    Gr Hans (van Putten)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hans,
    Ik geniet altijd van de verhalen rond jouw vangsten.
    Prachtige sfeer en mooi geschreven!
    Dank je wel voor de reactie op mijn (experimenteel) blogje; je hebt het spits afgebeten, waarvoor dank.
    Ik wens je alvast een hele fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel Ben!
    Ik beloof je dat als mijn vistas vol zit met koffie uit de thermofles en mijn stoel waait in het water..dan ga ik het hier melden!

    Groeten Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Hans,

    Bij het 'struinen'op jouw 'site'lees ik nu dit stukje. Los dat het een mooi stukje en een geweldige vangst is, lijkt het mij wel degelijk een wilde karper te zijn. Zij schubben zijn nagenoeg volledig ruitjesvormig en dan zijn rechte rug nog. In ieder geval veel wild bloed! Echt sjiek!
    Ps. hoe voelde deze in de handen aan?

    grt.
    Henk (Pencarp)

    BeantwoordenVerwijderen