woensdag 8 juni 2011

Het "leed" dat soms penvissen heet.

Vannacht 03.30 uur ik ben wakker ..klaarwakker,mijn oorspronkelijke plan om vandaag de schuur verder op te ruimen word terstond bijgesteld..De polder in met de penhengel..dat gaat het worden!


04.30 kom ik aan in de polder die er als een sprookje bij ligt.
In alle rust sluip ik langs grote aanlokkelijke plompevelden afgewisseld door open stukken water.
Nergens een belletje of andere aanwezigheidsverschijnselen van karper te zien.
Ook het wateroppervlak ligt erbij als een spiegel, prachtig mooi allemaal.Door de jaren heen heb ik wel in deze polder geleerd dat blanken bij dit soort omstandigheden erg groot kan zijn.Een blik op mijn horloge doet me dan ook besluiten snel te vertrekken,naar een verderop gelegen water.Daar worden verschillende voerplekjes aangelegd en daarna word de “lange penhengel” in gereedheid gebracht.Gezien de omstandigheden kan er weer een zeer klein pennetje gemonteerd worden in combinatie met de volgdrijvertjes.De Ashima 887 word aan een kevlar onderlijn geknoopt en met een “lus in lus”verbinding geborgd aan de nylon hoofdlijn.

Aangekomen op de eerst aangevoerde plek laat een bellenblazer zijn aanwezigheid goed zien!
De met blikmais beaasde haak word zachtjes neergevleid in de buurt van de blazer.
De blazer vertoont plotseling zijn massieve staart…diep onder de indruk probeer ik me achter het riet nog kleiner te maken…wat een vis..en dat op 2 meter afstand.., het slootje is trouwens maar 4 meter breed met behoorlijk wat overhangende oeverbegroeiing en op enige afstand wat obstakels in de vorm van boomstronken..

Uit het niets zeilt de pen weg en ik hang in de hengel ,met alle macht probeer ik de vis te stoppen voordat hij de obstakels weet te bereiken…helaas weer weet een kapitale karper het pleit in zijn voordeel te beslechten.

De vis weet zich te ontdoen van de haak…..dit is echt maar dan ook echt de laatste keer geweest beloof ik mezelf.
Fantastisch mooie hengel hoor,maar niet voor dit soort omstandigheden.
Teleurgesteld over deze misser rook ik een sigaret en zie het beeld keer op keer terugkomen.

Een hengel die alleen maar dieper en dieper wil buigen is natuurlijk prachtig om te zien ..
Toch mis ik een stuk power in deze stok om als het er werkelijk op aankomt vis te blokken.
De moed weer bij elkaar geraapt op naar de volgende stek, hier zijn de omstandigheden wat milder.

Hier kan een karper best wat lijn meenemen zonder in obstakels terecht te komen.
Deze schoonheid mocht ik als pleister op de wonde vangen en ben er natuurlijk weer heel blij mee !


Maar er zal weer een mogelijke verbetering in het penvissen gaan plaatsvinden!
Vanochtend dan de herkansing in het slootje..
Met een uitlopertje van slechts een paar meter wist ik deze beauty te overmeesteren!




Groet Hans

9 opmerkingen:

  1. Hans...van dat soort buffels kan ik alleen maar dromen,zucht..... Ik kan mij die teleurstelling natuurlijk wel voorstellen....

    Het stukje las zelfs wat zwaarmoedig weg....

    Wat nu? Toch niet tevreden genoeg met "De Lange"?
    Wat is zijn arbeidsvermogen?

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige troostprijs Hans!
    Ik ben benieuwd naar je volgende hengel en vooral naar je overwegingen.

    Groeten, Jurriën

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Dale,

    "Het stukje las wat zwaarmoedig weg"
    Klopt!zo voelt het nu wel een beetje hoor...
    "De Lange"is zeker geen slechte hengel,
    maar in de praktijk ben ik regelmatig tegen de enorme "hefboom" beperking aangelopen.

    @ Dag Jurriën,

    Ik zal je zeker van de nieuwe hengel op de hoogte houden via dit blog.wordt vervolgt.

    Gr.Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hans ,goed om te zien dat je het oerhollands sluimerend dynamiet weer succesvol achtervolgt.
    ben zeer nieuwsgierig wat eraan zit te komen op hengelgebied .

    ps bedankt voor je mail,omtrent Frankrijk

    gr Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer van die eerste Hans, maar je kreeg in ieder geval wel de kans voor een goedmakertje! Mooie vis, vooral die donkere kop.
    Groet, Boudewijn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Hans,

    Wát een leed zeg! Vind het "goedmakertje" wel een beetje een eufemisme; prachtige vis toch?!

    Wil nog wel eens met je doorbomen of hefbomen en zo (te meer omdat ik zelf met zo'n soort hengel bezig ben)

    Fijne dag,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach mannen,ondertussen lekker uitgeslapen en dan is het weer helder in mijn bovenkamer.
    Neemt niet weg dat ik de daad bij het woord heb gevoegd door de hengel te gaan verkopen.
    En het woord LEED is wat aangedikt,zelf weet ik als de beste wat werkelijk leed inhoud!
    Zal het wooordje tussen aanhalingstekens zetten.

    Groet aan alle!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Hans ik had je verhaal hierover al gisteren van je gehoord tijden mijn werkzaamheden bij het spoor, het verhaal is mooi en precies zoals je het had verwoord aan mij.
    De foto van je karper is mooi ook al mis ik iets daarin :-)) (je weet zelf wel wat).
    Echter mensen vergeet niet het lijk zo makkelijk allemaal maar als men de tijd die Hans in zijn hobby steekt eens weet dan zijn de vissen hem zeker gegund en ook hij maak slechte dagen zoals wij allemaal meemaken mee.
    Groet Hennie Hoefakker

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Hans de andere hengel is dus uit het hengelrek gekomen en goed gekeurd.
    "mooi dat je het vissen nog niet verleerd heb na de voorgaande teleurstelling" nee Hans zonder gekheid ze zijn er dus nog steeds en met jou gaat het lichamelijk dus weer goed.
    groet Hennie

    BeantwoordenVerwijderen