woensdag 18 januari 2012

Hoe vang je een ijsbeer met een grote staart.**UPDATE**


Vanmorgen moest het er maar eens van komen, bij de bevroren auto tekende ik mijn droom.
Een winterkarper vangen op 17 Januari.



Op de auto ruit schreef ik de datum en een tekende een rijenkarper met een buikje.
Met een temperatuur van 3 graden onder nul werden de ruiten ijsvrij gemaakt.
Vandaag werd de penhengel ingeladen en voor de rest wat minimaal noodzakelijk is.
Om vooral geen ballast mee te zeulen laat ik meestal eten en drinken achterwege.
Niet verstandig, ik weet het..maar alles draait om de karper.

Dat is ook het mooie van penvissen! Met minimaal aan materiaal maak je toch kans op een mooie karper.
Alles was tot in de puntjes voorbereid, een goeie nylon hoofdlijn/ scherpe haken/ en uiteraard mijn handgemaakte pennetje.



In tegenstelling tot het afstandvissen waar het er vaak op aankomt om zo snel als mogelijk veel weerstand te creëren gaat het er bij het penvissen juist om zoveel als mogelijk weerstand te vermijden.
Dit laatste speelt een absolute rol in de winter, de karperaanbeten zijn minuscuul en nauwelijks waarneembaar.

Met een half blikje mais van de vorige week strooide ik een kleine hoeveelheid korrels.
Met 2 korrels aan de haak werd de pen zinkend afgesteld en daarna afgesteld op diepte.

Het stroomde behoorlijk en de pen werd hoger afgesteld dan de werkelijke diepte.
Na een paar keer misgeslagen te hebben op subtiele aanbeten (minuscule opstekers en wegtrekkers)
Besloot ik iets langer te wachten.

Om een lang verhaal kort te houden, de pen liep slechts een 5 centimeter weg maar wel tegen de stroom in…ik sloeg vast op iets massiefs dat zich onverstoorbaar in beweging zette.

Uiterst verrast bleef ik zoveel mogelijk druk uitoefenen op deze karper met de CJW Superflex.



Na 5 minuten kon ik de in winterkleed gestoken schubkarper landen, en de haak zat keurig in de bek!
Met een staart om van te watertanden...







Wat een start van het nieuwe jaar, ben heel benieuwd wat er nog meer in het vat zit!

**UPDATE**

Vandaag was het een stuk kouder dan gisteren, dit had te maken met de wind.
Met thermo kleding,en een goed winterpak is het best wel aangenaam.
Om de concentratie niet te verliezen tijdens het pennen wil ik wel warm blijven.
De stroming was heftiger dan gisteren,dit resulteerde in een ondergetrokken pen.
Ik weet dat hij er staat maar ik zie hem niet...
Ik vertik het om een zwaardere pen te monteren,dit heeft te maken met die weerstand...
Urenlang zit ik met de hengel in mijn hand te staren naar de bocht in mijn lijn.
Plotseling werd de bocht er een stukje uitgezwommen, ik gokte met de aanslag en won!
Wederom een fraai gekleurde winterkarper mocht op de foto.



Een roodborstje had de hele tijd het schouwspel zitten te bekijken op een paar meter afstand.
Ik wierp de rest van de mais naar hem toe, heeft hij net als ik ook een goeie dag.
Lekker naar huis een bakkie doen!



Groet Hans

15 opmerkingen:

  1. Een prachtigeschub met een prachtige kleur zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hans slaat weer toe! Schitterend man, gefeliciteerd. Wederom een beloning voor je doorzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hans,
    Wat een vis !!!! Prachtig om het verhaal bijna life te hebben kunnen volgen door de telefoon. De foto's zijn bijna nog mooier dan het verhaal gisteren. Dit verhaal was wel heeeel bijzonder he Hans (blijft onder ons) Supervangst dat er nog vele mogen volgen
    Groet,

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hele mooie vis met die typische grote spitse staart,ook mooi om te zien hoe je speelt met die grote kontrasten ijs en zon. Gr Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit zijn waarschijnlijk de mooiste vangsten...

    groet,
    alex

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hans met recht een fraaie ijsbeer!
    Ik zou zeggen een mooie begin voor 1 van je doelen dit jaar!

    Groet Bernard

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wel eentje overlaten he.......... Bij de volgende wil ik er dolgraag bij zijn!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow Hans,
    Fantastische vis en dat midden in de horror winter van 2011-2012 ;-)

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook al heb je de hoofdprijs al dit jaar binnen.!
    Deze troostprijsjes vallen zo te merken goed bij jou en vele andere.
    Top Hans
    Groet Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tjonge Hans!!! Sowieso een prachtige vis voor op de pen, maar onder deze omstandigheden natuurlijk helemaal geweldig!

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tjee die vis is groot en wat een bikkel één zijn met de natuur is prachtig maar nu best koud, wat leuk dat je het Roodborstje restanten gaf
    http://lenie-ane-moon.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha die Hans!

    Wat een prachtvissen weer zeg!

    Vandaag voelde ik weer voor het eerst een "karperkriebel" voorbij komen ;-)

    Ga zo door man!

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig Hans, mooie foto's ook. Blijft toch een vreemd, machtig gevoel geven zo'n koude bonk vis in je handen!

    Groeten Andries

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja mannen het is en blijft natuurlijk een geweldige belevenis.
    Vele uren in de kou, en ook dagen zonder een aanbeet komen de laatste tijd ook voor.
    De komende weken wordthet een stuk kouder..zelfs met vorst en misschien met sneeuw.

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit blijft een zeer fraai winter exemplaar, echt helemaal super!

    BeantwoordenVerwijderen