woensdag 30 december 2009

Sneeuwkarper op BB Hengel

Enige dagen voor de kerst kreeg ik een mailtje van Bart Bakker.

Hans "Wil je nog je nieuwe penhengel Onder de kerstboom neerleggen?"

Nou was en is het niet bepaald ideaal karperweer, toch besloot ik de hengel maar eens op te gaan halen.
Na een behoorlijke glibberpartij over sneeuw en ijs was ik op de plek waar Bart zijn onderkomen heeft en zijn hengels bouwt.

In een ander komend verhaal ga ik verder in op de door mij aangeschafte Hengel.

Vandaag Dinsdag 29 december 2009 wilde ik naar de waterkant, echter om op karper te vissen.

Bij het water aangekomen constateerde ik een behoorlijke stroming, die er waarschijnlijk ook voor heeft gezorgd dat beide oeverkanten weliswaar waren bedekt met een laag ijs .. maar voor de rest goed te bevissen waren.

Mijn nieuwe aanwinst mocht zijn 4 delige foedraal verlaten.

De 4 delen werden zorgvuldig in elkaar gezet en de Fuji reelhouder voorzien van Een Stradic Shimano 4000 molen.
De nylon lijn werd door de Fuji SIC ogen gehaald En toen ik klaar was had ik er 16 geteld.
Het bekende volgdrijvertje en mijn favoriete pennetje werden geplaatst en tenslotte werd de haak rechtstreeks verbonden met de hoofdlijn.
Na het pennetje te hebben uitgelood en voorzien van een brokje aas had ik het al retekoud.
Ik besloot eerst maar eens flink warm te lopen en ondertussen het water te observeren naar mogelijke plekken waar een karper zich zou kunnen ophouden.


Op een interessante plek liet ik mijn aas voorzichtig zakken, gezien de lengte van de Hengel 4.85 meter! kon ik gelukkig ver van het ondiepe heldere water wegblijven!
Het afgestorven hoge riet bood mij wat bescherming tegen de wind en de kou.
Opeens zag ik een prachtige buizerd plaatsnemen op een paaltje aan de overkant.
Mijn aanwezigheid merkte hij echter niet op!
Shit mijn camera vergeten .. Jammer een gemiste kans .. oh ik kan het proberen met mijn mobiele telefoon camera! Driftig begon ik te zoeken naar mijn telefoon .. Helaas de Buizerd merkte dit gelijk op en koos het Hazenpad ...
Ondertussen was er een uurtje verstreken toen zowaar het pennetje aanstalten maakte om naar beneden te gaan .. nadat ook het volgdrijvertje onder water verdween wist ik met een korte tik de haak te zetten.
Wat mij opviel is dat na zetten van de haak de karper de indruk gaf niet gehaakt te zijn ..
om wat duidelijker te zijn, de hengel is zacht en is bereid diep te buigen op een gehaakte vis.
De vis word als het ware niet opgejut en blijft vrij rustig en loom onder de top zijn rondjes draaien.


Ook denk ik dat de watertemperatuur een rol speelt in het gedrag van de karper.

Eigenlijk vond ik het wel best dat hij niet met een enorme run de ijskanten opzocht.










Waarschijnlijk is dit de laatste karper van 2009 geweest, een mooier afscheid kun je je niet bedenken!

Groet Hans

7 opmerkingen:

  1. Brrrrrrrrrrrr Hans het was daar zeker koud zo te zien op de foto,s Maar zo,n karper op je nieuwe aanwinst de B.B.penhengel is zeker de moeite waard om daarvoor een koudje op te lopen je bent dus met recht een echte karpervisser die zich niet laat tegenhouden door een "beetje" KOU
    Hij of Zij is je 100% gegund.
    Trouwens Hans je heb er weer een mooi verhaal van gemaakt.
    groet Hennie.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hennie,

    Het was inderdaad een beetje gekkenwerk..maar..achter de kachel weet je zeker dat je niks gaat vangen.Vandaag 30-12"09 weer 4 uur geweest,beter aangekleed maar nog steeds koude voeten.Trouwens niets gevangen maar wel genoten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Hans,

    Je bent ijskoud de beste. ;-)

    Weer een mooie hengel, en gefotografeerd op de sneeuw samen met een karper is natuurlijk helemaal COOL.

    Ik wens jou het allerbeste toe voor 2010!

    Groeten,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Peter,

    Bedankt voor je bericht!
    Peter,ik kon gewoon niet langer wachten om de hengel krom te zien gaan op een karper..ben nu wel weer genoeg voorzien van hengels.Ga me nu eens verdiepen in warme laarzen...
    Tips zijn welkom..
    Ook wens ik jou een goed en gezond 2010

    Groeten Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje hans, helemaal leuk om te lezen dat je 1: je nieuwe stok binnen hebt (kom m snel bewonderen) en 2: een winterkarper in de sneeuw vangt, echt super!!!'

    Bij deze de beste wensen aan jullie toegewenst en spreken elkaar snel!!

    Gr hans en gezin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Hans,

    Je moet eerdags maar eens langskomen,bakkie erbij en babbelen,ook voor jullie de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.Ook wens ik jou vele "niet te houden" karpers toe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Hans,

    Wat een mooie vangst zeg!
    Bijna mooier dan de hengel...;-)
    Ben benieuwd wat voor een vissen er op gaan sneuvelen in 2010 Hans.
    Laat 'm in ieder geval maar flink 'hoepelen' dit jaar!

    Cheers,
    BB

    BeantwoordenVerwijderen