donderdag 11 februari 2010

Februari karperen met de 16 FT BB penhengel

Vanmorgen 10 Februari 2010 keek ik eens op het weerstation,en die gaf -5 aan!

Het ijs roept dacht ik ..en het bruggetje, want daar staat nog water!
De afgelopen weken heb ik eens aandacht besteed aan warmtekleding ,ook laarzen en mutsen.

Dit was het moment om dat eens te gaan uittesten..ik nam me voor om het minimaal 5 uur vol te houden.
Aangekomen bij de stek betekend nog wel een kilometer lopen,om bij de brug te komen..

Het bruggetje lag er bij zoals ik had verwacht,rondom in het ijs met een redelijke opening van water.
De 4.85mtr BB penhengel had ik thuis al klaargemaakt, en na het plaatsen van 2 maiskorrels kon er gevist worden.
Ik besloot uit gekkigheid 16 maiskorrels om mijn (Hans)pennetje heen te strooien.(16FT)

Na 1,5 uur doodstil naar mijn pen gekeken te hebben,zag ik een lichte wegtrekker van 2 cm.
Onmiddellijk sloeg ik aan op een massief gewicht wat direct de hengel zeer diep liet buigen.
De zwaar afgestelde slip kwam tot mijn verbijstering niet in gang #%$#%$#%
De hengel begon wel heel erg door te buigen,en de slip weigerde..met het gevolg dat de lijn brak…
Ongelofelijk wat een teleurstelling..Een ijskarper..en ook beslist geen kleintje liet mij kreunend van ellende achter.

Eerst maar eens zitten en nadenken wat er mis is gegaan.
De slip werkte met de hand zoals het moet zijn?? Wat is er dan loos dacht ik.
Deel voor deel werd de hengel gecontroleerd,en ja hoor bij het topdeel ontdekte ik de oorzaak.
De complete lijn bleek volledig vastgevroren te zitten in het topdeel,vandaar dat de slip niet op gang kwam….
Gelukkig kreeg ik enige uren later een herkansing, ook deze vis was onvoorstelbaar sterk
Weer die hengel die tot het uiterste krom ging en de slip tikkend op gang bracht.
Eigenlijk kreeg ik een gevoel dat mijn nieuwe hengel wel erg zijn best moest doen..is hij niet te licht..Maar toen ik de karper in het net liet zakken , kon ik het wel begrijpen…


 

Afijn het was een dag met een gouden ijspegelrandje..
Geweldig om dit mee te maken!
Mooi dat die winterkarpers zoe een geweldig mooie kleuren hebben!

Groet Hans

Photobucket


Groet Hans

9 opmerkingen:

  1. Die hans toch, prachtig!! Dat moet genieten zijn geweest zeg. Kon al direct aan je stem horen dat er iets was gebeurt wat indruk maakte.

    Erg mooie vis en petje af voor de manier waarop deze gevangen is. Ik ben niet bang van kou maar wil of in mijn slaapzak liggen of in beweging in de bellyboot, maar zo stil zitten in die wind.....respect!!
    Hopen dat er nog een aantal voor je in het verschiet liggen, als het nu al zo goed loopt kan de rest van het jaar alleen maar een makkie worden :)

    Gr Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel goed viswerk Hans.
    ...en wat een bak zeg!
    Begrijp je nu waarom die hengel zo duur was, ingebouwde vangstgarantie is een lastig klusje!
    Nu nog voorverwarmde geleideogen;-)
    BB

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hans,

    Wat een bikkel ben jij! Deze winter lijkt wel oneindig, maar jij hebt je eerste karper van 2010 binnen. En wat voor een!

    Proficiat,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hans,

    Mooie schub zeg en dat met deze temperatuur , ik had van de week ook mijn eerste vissen binnen , maar de volgende dag alles weer dicht gevroren.

    Heb je hem nog gewogen??

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hans ik ben jaloers op je en heb ook bewondering voor dat je gaat vissen
    Als je het topoog insmeert met glycerine bevriest het niet meer


    gr jerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag kanjer karpervanger, wat een afgezegde snoekdag met mij allemaal wel niet tot gevolg heeft gehad bij jou.
    Geweldig en deze kanjer is je uiteraard gegund, jammer dat ik de foto,s niet aan het maken was voor jou want jou verhaal aanhorend waren het spannende momenten,die ik voor jou graag had vastgelegd.
    zo,n kanjervis maakt alle visloze uren die daar ook natuurlijk bij horen in een klap onbelangrijk.
    Wat een bak van een karper en dat nu al in het begin van het jaar. Een diepe buiging Hans maak ik voor jou.
    Groet :-) Hennie Hoefakker

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een beetje te gek dacht ik zo , misschien moest ik deze week maar eens met je mee gaan wat denk je kerel !!??..

    a,s woensdag middag ??

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die Hans, geweldige bak weer zeg!! Gewicht?? Ach dat hoor ik nog wel als ik je weer eens tegen kom. Ga eerdaags ook meer eens een poging wagen met m'n CJW. Hoop dat ik hem ook krom mag gaan trekken op een mooie karper!!

    Gr. Raymon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hans ik ben nog eens wat oudere verhalen van je aan het doorlezen. Inmiddels wordt het midden september en zijn de ochtenden nog maar 11 graden warm. Dat is nog tropisch vergeleken met de omstandigheden uit dit verhaal. Goed verhaal met een beul van een karper. Die glimlach staat daar bij als een prachtige tevredenheid. Heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen