zondag 4 maart 2012

Maart roert zijn karperstaart


Een weekje geleden wist Hans van Putten mij tijdens een bezoekje aan hem te verrassen  door 2  fraaie schupkarpers te vangen
Vandaag hebben we besloten om weer eens samen een gezellig sessietje te draaien.,
Het verslag van dit onderonsje word deze keer verzorgd door Hans van Putten
*********************************************************************************
Oud carbon met nieuwe kansen.

Na de sessie van vorige week had ik mijn twijfels over de 13 fters welke ik redde van een ondergang. Deze blanks zouden aan al mijn wensen moeten voldoen. Lang, dus ideaal voor op de kribben. Taai door z'n geweven blank en testcurve maar inmens parabolisch zoals ik het graag heb. Hierdoor ben ik naar mijn mening toch al snel aangewezen op wat oudere blanks.


Nu is het reeds maart maar het water is nog echt steenkoud. Reden dus indien je een vis wilt vangen hiervoor het juiste water te kiezen en weten waar je moet zijn. De keuze bleek juist daar ik vorige week onder het toeziend oog van Hans in korte tijd twee leuke schubjes wist te landen. De hengels hadden me echter niet helemaal overtuigd, een tweede sessie was nodig. Een sms naar Hans Koeslag met een voorstel om samen een dagje te pakken werd direct positief beantwoord. Een sessie met vele antwoorden....

Ik was van plan om rond half 9 aan het water aanwezig te zijn maar waarom zou ik haasten? Het is tenslotte weekend en besloot de wekker niet te zetten. Het voordeel van kinderen is dan ook dat deze de taak van de klok perfect kunnen overnemen. Na de laatste slok van de koffie te hebben genomen was het een kwestie van rugzak, hengels, net, stoel, onthaakmaat, een pondje ballen bij elkaar rapen en rustig richting water vertrekken. Rond een uur of 9 was ik op de stek en ik begon rustig met opbouwen. Tijdens het prikken van de steuntjes belde hans al om te polsen of ik al aanwezig was en gaf aan ook startklaar te zijn. Net als vorige week was de inzet zeer weinig te voeren, een zwaar attractief en opvallend aasje te gebruiken icm de juiste stekken. Daar ik vorige week al twee vissen op een bepaalde plaats ging hier uiteraard weer een hengel heen. De andere werd op een zeer ondiep plateau van ongeveer een meter gelegd. Hierdoor kon hans exact de andere (mijn favoriete) zijde van het water bevissen. Ook hans arriveerde en rustig werden de hengels opgetuigd en voorzien van een attractief aasje. Daar hans met vrijwel dezelfde boilie vist waar we allebei meer dan het volle vertrouwen in hebben kon het toch bijna niet visloos blijven......

De tijd vloog vanwege de vele verhalen en onderwerpen welke de revue passeerden en voor we het wisten sloeg de klok al twaalf uur. Tijd voor verversen en wellicht een hengel verleggen, wie zoekt die vind zullen we maar zeggen. Ik besloot eens gek te doen en knutselde een vreemde combinatie aan de hair en grapte naar Hans dat dit de combinatie voor een run zou moeten zijn.

De hengels zorgde voor een feilloze worp welke perfect neerkwam op het voor ogen stekje. Ik kreeg steeds meer gevoel met de stokken en ondanks de zeer geringe diameter van de ogen kon ik prima met 140 gram uit de voeten, ik was al wat enthousiaster aan het worden. Ik draaide de andere stok in om ook deze te verversen als ineens de waker tegen de hengel klapt en de top gevaarlijk ombuigd, shit de slip. Ik ben deze vergeten in te stellen. Gelukkig zijn de vissen door de kou nog niet op volle snelheid en kon ik de stok in een prachtige curve trekken. De vis bood een stuk meer weerstand dan de vissen van vorige week wat duide op een beter exemplaar. Ook onder de kant gaf deze zich niet snel gewonnen maar door de combinatie van een zware slip en een hoepelkromme hengel kon ik even later het net eronder schuiven. Een prachtige bak van een schub was de eerste van de dag. Na wat platen kon deze al snel weer in het diepe verdwijnen. Dat was vlot, ik had net opnieuw ingegooid. Was dit een voorbode van meer???



We zaten op scherp maar de actie bleef uit en de tijd verstreek. Ik smste naar huis om aan te geven dat ik er met een kwartiertje mee zou stoppen en dat de koffie kon worden aangezet. Ineens weer de waker tegen de hengel, deze boog vervolgens zeer diep om vervolgens de zwaar afgestelde slip te laten gieren, een volle fluiter, geweldig en echt op de valreep!!!

Ook deze verzette zich hevig en onder zwaar protest kwam hij een aantal minuten later het net in. Een prachtige spiegel als resultaat, nog vol in de winterkleuren met een diep oranje gloed.



De hengels hadden me vandaag positief verrast. Daar deze twee vissen zich beide hevig verzette kon ik de hengels nu flink testen en dat beviel me uiterst prima. Ze gooien 140 gram met gemak maar gaan zo rond als een penhengel, een gouden combinatie dus. (Dick, dat word een rebuild klus)

Na weer de nodige platen besloten we de dag hiermee te eindigen, het was goed geweest.
Dat het een mooi seizoen mag worden, ik geniet weer met volle teugen...

Hans bedankt voor je verhalen en de gezellige dag, dat gaan we dit jaar echt wat vaker doen.

Tot een volgende keer....


Groeten Hans&Hans

5 opmerkingen:

  1. Dag Mannen mooi verhaal met een mooi resultaat, dat beloofd wat voor het jaar 2012.
    Hans en Hans veel plezier nog dit jaar en wie weet tot kijk waar dan ook.
    groet Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hansaplasten,wat een schitterende vissen!Ook een zeer leuk en doeltreffend verslag! Ik heb genoten.
    Hans,de penhengels staan klaar. Binnenkort weer ff pennen als je tijd hebt?
    Groet,
    Dale(Die de karpers weer begint te ruiken ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mannen bedankt,Dale we moeten straks zeker weer eens gaan pennen!

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen