woensdag 3 oktober 2012

Clarissa en het Kreunend Slipje


Als ik voor de zoveelste keer ergens mijn pennetje laat zakken dan komt het gevoel weer…
Het begint ongeveer zo, ik begin in mezelf te praten en stel de vraag waarom heb ik al die moeite zoals nu in de stromende regen ervoor over om een karper te vangen met een pennetje,waarom doe ik dit nou eigenlijk? In Frankrijk liep de ene naar de andere hengel af als ik lekker luierend in de zon een spelletje  rummikub  zat te spelen. Voor de zoveelste keer liep ik dan naar de  hengel en pompte  met de 3,25 lb stok de karper snel naar binnen. Soms een foto maken, en de onderlijn met tijgernoot kon zo weer terug voor de volgende aanbeet. Op zich hartstikke leuk natuurlijk, maar ik mis iets.Wat ik tijdens het “vakantiewerk” mis is de beleving van een dril..met aangepast materiaal waar een karper kan laten zien wat hij waard is, en waar ik zelf ook nog plezier aan beleef!

Daarom  ben ik (Hardy liefhebber) op zoek gegaan naar een Hardy Clarissa penhengel van glasvezel, 11Ft.En gelukkig kwam die snel op mijn pad!,een paar dagen terug kon ik hem ruilen voor een Hardy Fred Taylor Trotter bij een echte Hardy liefhebber. Enthousiast werden ook andere beauty van hengels voorzichtig op de tuintafel neergelegd,wat een prachtig gezicht dat nostalgische materiaal soms bijna in mint conditie! leuk om te vermelden is dat de voorloper van de eveneens zeer gewilde Hardy Richard Walker no1 en no2  ook door Hardy is geproduceerd onder de naam Gordons.
Die voorloper zag er exact hetzelfde uit!


Een detail in het logo van Gordons is het Hardy kasteeltje met haak met vlieg, dat is anders dan het logo dat Hardy daarna is gaan gebruiken.


Genoeg gemijmerd! Vandaag moest het dan maar gebeuren, op de vergeten poel werden de gebruikelijke voerplekken aangelegd en daarna werd  de Clarissa voorzien van een Abu 44.
De lijn 0,25mm werd door de ogen gehaald en daarna het drijvertje en de pen. Bij het water was een flintertje lood voldoende om de pen af te stellen. Ik heb de laatste weken zo staan te kloten..met haken dat ik besloot het anders te doen deze keer.
In mijn verhaal Horror in de polder ving ik een grote schub met een superlicht klauwhaakje van owner..die haak heeft zich toen echt bewezen.en die zat nog in de tas!Werkelijk een heel mooie haakje voor de mais.
Ook in combinatie met een dunnere nylon gedraagt deze haak zich heel natuurlijk.


Een paar zachte maïskorrels op de haak en er kan worden gevist, de voerplekken hebben ondertussen hun “aantrekkelijke” werk mogelijk gedaan..
Als een voerplek word bezocht door een karper dan moet je dat vaak kunnen zien, als ik dus niets zie dan loop ik gewoon door. Na een uurtje wandelen kon ik in een zeer heftige regenbui toch een onderscheid maken tussen regenbellen en karperbellen!

Voorzichtig kruip ik tegen een boom aan en laat de mais zakken, het pennetje stond net en vertrok meteen de diepte in.In een reflex sloeg ik aan en het kreunend slipje geluid van de Abu 44 deed me direct denken aan lang vervlogen tijden. Dit voelde weer eens goed aan en de karper maakte meters, en dat mocht .Er was geen enkele reden om de boel te forceren dus genieten met een zeer kromme hengel mocht!
 
Wat een genot en wat een beleving, even terug bij af is soms niet verkeerd.

Groeten Hans

 

 

 

 

15 opmerkingen:

  1. Tja Hans zo is het.
    Een genot om in je handen te houden zo,n hengel dus genieten en gewoon ondanks de regen gaan vissen je laat ook weer hier zien dat je het nog steeds in je hebt.
    Mooie foto,s doen de rest bij het verhaal.
    Groet Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hans,

    Leuk dat de glashengel weer ingezet wordt. Niet alleen nostalgisch, maar ook vaak leuker drillen.

    Veel plezier!

    Groet,
    Bert S

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Netjes weer Hans! Neem aan dat de naam Clarissa is gekozen na die wonderbaarlijke vangst op Redmire?

    Gr Andries

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige schub weer Hans. Het is goed om zo af en toe eens terug te gaan naar iets wat je doet beseffen waarom het zo mooi is wat je doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig Hans! De vis en de manier waarop je hem/haar hebt gevangen…

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's weer Hans!
    Ik krijg meteen een flashback naar 32 jaar geleden. Toen "mocht" ik de Hardy van me pa een keer vasthouden. Dat was toen al heel wat. Die hengel zal altijd diepe herinneringen in me bovenhalen.
    Mooie schub op de koop toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Hennie,

    Je hebt gelijk!

    Met een goeie regenjas en de karpers voor je voeten is het best uit te houden;

    Hallo Bert,

    Buiten het feit dat het aangenaam drilt,vind ik ook het lichte gewicht van glashengels erg prettig.Ook met de hengel in de hand en om te struinen.Dit zal waarschijnlijk komen door de geringe wanddikte van de blank.Soms lees ik wel eens dat glas ten opzichte van carbon zwaarder zou zijn,ik kan dat niet zo volgen..bedankt voor je reaktie!

    Hallo Andries,

    Dank je wel!

    Clarissa de naam Van de hengel,heeft niets met de memorabele vangst te maken.Clarissa de karper is gevangen met een Mark IV splitcane hengel.De eigenschappen van die hengel heeft men later verwerkt in de Hardy Richard Walker no1 en no2
    De vangst in augustus 1952 was een record.Om zelf zo lang mogelijk te genieten van dat record heeft Dick Walker de vis laten plaatsen in het aquarium van de London Zoo..

    Hoi Boudewijn,

    Hartelijk bedankt!

    Die ene mooie zin die jij schrijft..daar zit werkelijk alles in.Als je het goed vind dan leen ik hem een keer;)

    Hoi Koen,

    Je bent vast druk met leren,maar heel leuk dat je weer een kijkje neemt.Thanks!




    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Andres,

    De periode van Hardy hengels is voor de meeste jonge karpervissers
    een boek dat gesloten blijft..
    Leuk dat jij die periode wel hebt meegemaakt met je vader.Die tijd komt nooit meer terug,maar de herinneringen zijn blijvend en kostbaar.

    Groeten Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Hans,
    prachtig verhaal! En nog informatief ook ;-) Ik vind Hardy hengels ook mooi en ooit zal het er een keer van komen...
    Heb jij de Marksman al eens in de hand gehad?

    Die Owner haak,die gebruikte je toen zeker voor het vissen op zeelt? Ben hem nog niet tegen gekomen op mijn zoektocht naar de juiste Owner haak. Mag ik vragen waar jij die haak hebt aangeschaft?

    Nou,gefeliciteerd met de wonderschone schub en Clarissa :-D

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dale,

      De Hardy Marksman ken ik niet,er staat wel iets over een Avon geschreven op carpboard.Hardy associeer ik wel met Glashengels en de marksman is van carbon.De Owner Iseama 50057 bledhaak is bijna niet meer te vinden..tegenwoordig verkoopt Owner ze als C5 haken wel met een oog,maar als ik wat vind dan hoor je het!

      Verwijderen
    2. Hoi Hans,
      dat snap ik helemaal hoor,dat je Hardy met glashengels associeert. Ik was enkel benieuwd. ;-)

      Verwijderen
  10. mooi spul hoor Hans ,ik vind dat super drillen ,vorig jaar ook zo'n stok mogen vasthouden

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hé Frankie,

    Lekker dril stokkie hé.Leuk dat jij ze ook kent!

    BeantwoordenVerwijderen