vrijdag 19 oktober 2012

Penvissen in Zuid-Holland


Het zat al een paar weken in de “Pen” om te gaan penvissen met Andries Hoekstra, vandaag moest het gaan gebeuren, en we hebben er beide zin in!

Vanuit de Betuwe was het een uurtje rijden om de Zuid-Hollandse polders in het aardedonker te bereiken en Andries was er al!.We besloten om van de duisternis  gebruik te maken door meteen te gaan voeren en de stekken te markeren . Daarna keerden we terug naar de parkeerplaats om de hengels in orde te maken. Toen het wat lichter werd bleek het om een prachtige in de mist gelegen polder te gaan.


In de verte was het wel te zien dat ook hier de industrie en bebouwing aan het oprukken is..om een lang verhaal kort te houden..5 uur lang intensief pennen leverde geen enkele tik op. In de buurt van een niet gevoerde plek ontdekte Andries wel wapperende staarten en bruisplakkaten..helaas werd deze interessante plek om zeep geholpen door een hond die tussen de karpers in sprong.


We besloten te verkassen naar een andere polder,links en rechts  van een brug liep een kaarsrechte wetering  waar ze een aantal dagen geleden geschoond hadden. Het stroomde flink en het kleine pennetje werd verwisseld voor de “Lont”methode en wel 3 uur lang. Ook hier geen enkele aanbeet,Andries had een kilometer verderop wel een karper gehaakt maar die schoot los…wel had ik een aantal keren een karper zien draaien aan de overkant van de sloot strak tegen de kant. Het bruggetje werd afgesloten door een groot hek.


Andries besloot het hek te nemen en kon zijn pennetje in de buurt van de steeds terugkerende karper plaatsen. Diverse keren draaide de vis vlak bij zijn pennetje maar pakte zijn aas niet..De karper leek ver weg en Andries trok zich terug naar het hek van de  brug, ook ik besloot het hek te “nemen” en mijn pennetje te laten zakken een 20 cm van de kant. De karper bleek er nog te zijn..en diverse keren zwom hij langs de pen… uiteindelijk pakte hij toch de mais, en na een korte dril kon ik de two tone overmeesteren.


8,5 uur penvissen en uiteindelijk toch een karper, we hebben hem verdiend!
 
Groeten Hans


14 opmerkingen:

  1. Leuk mannen! Werd de lange dag toch nog beloond met een karper!
    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk te lezen dat er zulke vriendschappen worden gesloten door het vissen,ik hoop dat jullie een leuke dag hebben gehad,nou nog een keer naar Noord-Holland Hans(back to the roots)Groet,Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha,Bjorn....daar komt Hans regelmatig :-P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat Hans af en toe bij jou gaat vissen.Heb op Hans zijn website gelezen dat hij zijn eerste karper in de buurt van Uitgeest had gevangen en toen het karpervirus zijn lichaam heeft overgenomen(ha,Ha)Zou wel een leuk verhaal voor Hans zijn als hij teruggaat waar het ooit is begonnen,ik weet wel een paar mooie plekjes in de buurt van UitgeestMoet Hans wel leuk vinden natuurlijk en jij ben ook uitgenodigd.Mischien van het voorjaar of van de zomer,we horen het wel.Groet,Bjorn

      Verwijderen
    2. Bjorn,

      Als Amsterdammer hou je altijd een band met het Noord-Hollandse water.
      Het mooie van Nederland vind ik dat iedere provincie zo zijn eigen cultuur heeft en ook de verschillen in wateren zijn opvallend.
      Vorige week was ik in Overijssel gisteren in Zuid-Holland allebei fantastisch karper gebied.
      Het niet meer kunnen krijgen van een dagvergunning (door de handige vispas) is vaak het probleem om ergens anders eens een dagje te gaan vissen.
      Maar een dagje in de buurt van Uitgeest kan altijd natuurlijk!

      Hans

      Verwijderen
    3. Dat is erg leuk Hans,prikken we van het voorjaar een dagje ,kunnen we mischien in Krommenie of Assendelft een dagje gaan vissen. Ik weet niet waar je vroeger heb gevist hier,maar het wordt vast een mooi verslag.Ik zal alvast gaan voorvoeren(grijns). Groet,Bjorn.

      Verwijderen
  4. Hans

    Toch gevallen voor de Daiwa brazino ?


    gr jerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jerry,

      Hangt daar nou een prijskaartje aan van een dikke 500 euro? Is zeker wel een goeie molen.Heb vorig jaar in Duitsland een paar mooie molens van Byron gekocht(bedankt Thomas) de Inada Black perfecte molen en slip en voor de prijs moet je hem niet laten liggen 44 euro,waren 130 euro.kijk even op deze website voor de specificaties.Mischien wel leuk voor de vissers die iets minder te besteden hebben.


      www.angelsport-gerhards.de

      Verwijderen
  5. Jerry dat klopt!

    De Daiwa Morethan Branzino vind ik gewoon een mooie molen.
    En aangekocht voor de oude BTW prijs!!dat gaf natuurlijk de doorslag..

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bjorn


    Er zit een wereld van verschil tussen de Daiwa en de Inada black
    Ook als je minder te besteden kun je een goede molen kopen voor rond de 75 euro zijn goede molens te koop
    Ik vindt dat geld uitgegeven aan een duurdere molen over langere tijd goed is besteed , ik geef liever iets meer uit aan een goede hengel en een goede molen dan dat ik zonodig meerdere molens/hengels moet hebben
    Je kunt eens kijken bij Cabela of Japan tackle als je iets zoekt , hou er alleen rekening mee dat de Shimano serie niet gelijk loopt in Japan en Europa

    gr jerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kwaliteit kost (meestal) geld en natuurlijk kan je Daiwa en Byron niet met elkaar vergelijken.Ik heb ook dure molens van Abu en Penn en je merkt het verschil.Alleen heb ik wel eens het idee dat de prijs wat overdreven is,Dure molens gaan een hele tijd mee,aleen wil je zelf meestal na een tijdje weer wat anders,techniek en de mode veranderen zeer snel,De molen van Byron is gewoon een goed molentje voor weinig geld,maar daar zullen er meer van zijn,er is natuurlijk ook een hoop rommel. Groet,Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Hans,

    lekker dagje hebben we gehad hè, zeker voor herhaling waard!
    Ik heb ondertussen de belevenissen vanuit mijn ogen als verslagje op mijn website toegevoegd.
    We spreken elkaar!

    gr Andries

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Absoluut,en een Prima verslag Andries!

    lees het verslag van deze dag door Andries op http://www.everyoneweb.com/penvissen/
    Rubriek verslagen 2012.

    Groeten Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De meester heeft weer gesproken met zijn hengel.
    top
    Groet Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen