dinsdag 18 december 2012

**Update** Penvissen voordat de wereld vergaat...


Volgens de kenners vergaat 21 December de wereld.
Een goede reden om vandaag 17 December, nog één keer een karpervangst mee te maken!

Het einde van 2012 komt nu wel heel snel dichterbij, als ik dit jaar nog een karper wil vangen dan moet ik nu gaan..,de afgelopen maanden was de “drive”een beetje weg…maar op een gegeven moment begon het toch weer te prikkelen. Vorige week had ik weer wat blikmais aangeschaft en gisteren maakte ik een plan. De Brug der Zuchten (BDZ)moest het gaan worden, evenals voorgaande jaren is de BDZ een kansrijke diepe plek voor de penvisser. Waarschijnlijk is het diepteverschil met het omliggende polderwater in combinatie met de uitgesleten vernauwing bij de brug 1 van de oorzaken.
Het aanleggen en onderhouden van voerplekken doe ik eigenlijk nooit, wat strooien en meteen gaan vissen past meer bij mij. Ik denk dat een hotspot zoals de BDZ in de winter wat meer kansen bied dan ergens een voerplek onderhouden waar de karper niet komt cq zich niet ophoud. En een prettige bijkomstigheid is dat je een winterse hotspot niet hoeft aan te voeren..ze liggen er meestal toch al! Vanmorgen was de buitentemperatuur 6 graden en sinds een paar dagen is het ijs weer met de noorderzon vertrokken. Het water is een graad of vier.Bij de brug aangekomen constateerde ik een hevige stroming,en er word in rap tempo water afgelaten.



Nog minder dan een handje mais ging er “voor de stroming”te water. Het inmiddels beruchte superlichte pennetje werd gemonteerd  aan een fluorcarbon hoofdlijn uiteraard met een volgdrijvertje. De zachte Hardy Benelux Carp 1,75LB hengel was al voorzien van de Daiwa Morethan Branzino, voor mij een puike pencombinatie! Een gevlochten onderlijntje van een 30 centimeter lengte maakte de zaak compleet. Dat zeer soepele gevlochten lijntje is een echt zinkende versie als hoofdlijn vind ik gevlochten onderlijn bij het penvissen een drama,wegens het ontbreken aan rek. De onderlijn word evenals de hoofdlijn voorzien van een achtknoop,daarna door middel van lus in lus aan elkaar gelust.2 flintertjes lood bij de verbinding en 2 mais korrels aan de haak doen de pen zinken. Door de hevige stroming verdween de pen al snel onderwater,om hem nog enigszins te kunnen zien moest de pen wel een meter hoger worden geschoven en laten “afremmen” op de top.

Na een half uurtje kon ik vastslaan op een brasem, niet heel leuk als je hoopt op een karper aanbeet maar wel leerzaam hoe de aanbeet zich voltrok in de stroming,ik stond meteen weer op scherp. In de stromende regen zag ik hoe mijn pennetje een uurtje later wegschoot en in nog geen tel later stond ik met een zeer kromme hengel. Dit voelde goed aan,de karper nam een aantal meters lijn maar er volgde niet echt een schot. Door het koude water hebben ze toch wat moeite om op gang te komen. Mede door de zachte demping van de hengel  bleef de vis erg rustig, om de rust te bewaren in een situatie dat maximaal trekken de vis geen centimeter omhoog brengt mag je niet gaan forceren. Na een poosje gooide de karper en ik het op een akkoordje…er was kilometers niemand in de buurt…oké sprak ik, jij blijft diep..en ik jut je niet op spraken wij af…;-)ik had hem nog steeds niet gezien…
            
                          Vorig jaar maakte Frank deze foto, vandaag gebeurde exact hetzelfde..

De karper  bleef maar diep zijn trage rondjes heen en weer zwemmen, en ik stond met een maximaal gebogen hengel 1.75 LB aan tegendruk te geven. Tja dit is penvissen en geen takelen..Soms nam hij weer een aantal meters van de goed afgestelde slip, en dat mocht want daar ben ik voor gekomen.. Uiteindelijk bleek ik na een minuut of 10 toch de langste adem te hebben en kon ik de winter gekleurde goudklomp netten! Gezien de steile wallenkant van een paar meter hoog was het onmogelijk de vis naar boven te krijgen. Het fotograferen op de “drooggevallen”bodem en de karper terugzetten was dan ook een aparte maar modderige ervaring. Maar het gevoel is er weer!!
 

Hartelijke pengroeten en fijne feestdagen toegewenst!

Groeten Hans


41 opmerkingen:

  1. Bam lekker man zo,n prachtige karper.
    Vergaat de wereld dan ? eerst zien dan geloven !

    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hans,
    Hopelijk vergaat de wereld niet want wij moeten werken en hebben geen tijd om naar die berg in Frankrijk te rijden. Dat zou de enige plek zijn waar je na het einde van de Majakalender zou kunnen overleven, zeggen ze...
    Zou ook zonde zijn om jouw verhalen niet meeer te kunnen lezen en de foto's op je site van die mooie vissen niet meer te kunnen zien. Hopelijk volgen er nog velen voor jou en vele mooie verhalen en foto's voor alle bewonderaars van jouw blog.
    Alvast hele fijne feestdagen toegewenst.
    Met vriendelijke groeten,

    William

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hans,

    Vang koning!! Ik heb een Maya kalendaer hangen, maar daar stond niet op dat er vandaag/deze week er met de pen gevist moest worden?! Heb vrij tussen kerst en oud&nieuw en wil dan ook zeker een goede poging doen om de geschubte vriend te vangen:)
    Geen druk m.b.t. uitwerken van je verslag. Dat komt wel, en dat lezen wij dan als het weer geplaatst is. Goede dagen toegewenst, lekker genieten en een goed en mooi (vangst) jaar 2013.

    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hans,

    Je hebt helemaal gelijk , ik ben er vanmiddag ook op uit geweest en had 2 schubs.

    Groeten Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jaja heerlijk Hans ,doet me goed om jouw weer bezig te zien in waar je goed in bent ''winterkoning''

    gr Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Sander,
    Je moet nemen als het er is hoor!Stel dat het gebeurd...

    @William,
    Ja die berg schijnt vol te staan met ufo"s,wel handig als het echt link gaat worden

    @M.de Vries,
    Met dit zachte weer moet je een goede kans maken.Succes!

    @Marcel,
    lekker man om in deze periode toch 2 schubs te vangen!

    @Frank,
    Ik miste je wel hoor..had wel een beetje hulp kunnen gebruiken.
    **************************************************************
    Allemaal fijne feestdagen voor straks!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hans, zeer fijn dat je toch jouw geweldige belevenissen op papier zet en zo met ons wilt delen. Chapeaux!

    grt.
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hans,

    Zeer mooie (winter)vis! Ik heb een vraagje: Hoe dik is de hoofdlijn en maak je het drijvertje zelf? Zoja, mag ik zo vrij zijn te vragen hoe je die maakt? Ik maak mijn pennen zelf, maar heb geen ervaring met het maken van drijvertjes.
    Alvast bedankt en fijne feestdagen!

    grt.
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Henk,

    Dank je wel voor je reaktie,
    Als hoofdlijn maak ik gebruik van Krystonite super mono.
    Geen lijn met een enorme trekkracht,maar daarom een stuk soepeler.
    De dikte is 0.29 mm met een trekkracht van 10LB.
    De drijvertjes zijn gewoon te koop in de wat beter gesorteerde hengelsportzaken.
    De firma Albatros levert ze per vijf onder artikelnummer 94010.
    De drijvertjes worden ook gebruikt in de vliegviswereld als volgdrijver.

    Succes en eveneens fijne feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige karper met een enorme staart heb jij weer bij kunnen schrijven. En weer leuk om te lezen, top dat het weer ging prikkelen.
    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Fer,

      Het was en is een beauty van een vis.Misschien tijd voor jou om een brug op te gaan zoeken?

      Groeten Hans

      Verwijderen
  11. Een leerzaam en leuk verslag! Fijn weer iets van je te lezen :) En wat een prachtige vangst!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Koen!

      Ik ben er zeer happy mee!
      Op naar de volgende maar weer..

      Groeten Hans

      Verwijderen
  12. Prachtige vis en mooi beschreven Hans. Die kant ziet er inderdaad als een uitdaging uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Boudewijn,

      Er is inderdaad een lang nylon touw aanwezig om weer omhoog te komen...

      Verwijderen
  13. Hoi Hans,

    Veel mooier he dan de platbekkarper die wij niete mochten vangen! Fijne feestdagen en ik houw me aanbevolen voor zo'n spannend avontuur! Volgend jaar?

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me leuk Gerrit,misschien met die ouwe hoef erbij?

      Verwijderen
  14. ohoh wat een pracht van een schub ,een bijna oranje oerschub !!!! en die staart wat een lobbes !!!
    mooi Hans een diepe buiging .
    ik neem na de kerstdagen kontakt met je op ...zal de penhengel alvast uit het oliebollen vet halen .

    gr Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Frank!

      Ik hoef van jou geen oliebol hoor Frank...ik spreek je later dit jaar.

      Gr,Hans

      Verwijderen
  15. Hey Hans,

    Ik ben ook wel blij dat je weer wat dingen gaat plaatsen en inderdaad maar hopen dat de wereld echt niet vergaat???

    Ik ben vandaag daarom maar weer lekker erop uit geweest en had 3 schubs en 3 mooie project spiegels vanmiddag en morgen ga ik de Forellen van Oostvoornse meer het leven maar weer eens zuur maken.

    Alvast fijne dagen van mijn zijde toegewenst en we houden contact.

    Groeten Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tjonge Marcel,

      jij hebt blijkbaar een gouden winterstek man..als ik het goed heb dan heb jij 8 karpers gevangen de afgelopen dagen.Misschien een mooie gelegenheid voor jou om dat neer te bloggen?

      Prettige feestdagen en we houden zeker contact!

      Verwijderen
  16. Hallo Hans,

    Hartstikke leuk dat je ons toch weer deelgenoot maakt van je visbelevenissen. En dan met zo'n prachtige wintervis!

    Ik ben zelf volop aan het snoeken, maar jouw verhaal doet me alweer verlangen naar het voorjaar, als bij mij de penhengel weer van zolder komt.

    Goede vangsten en feestdagen!

    Groet,
    Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bert,

      Ik vind dat je het oude jaar goed moet afsluiten,en het nieuwe jaar met een schone lei moet laten beginnen.het zou me niet verbazen als jij op dit moment een karper kan gaan vangen hoor,dus ren naar zolder en pak die penhengel!

      Fijne dagen Bert!

      Verwijderen
  17. Hoi Hans

    Mooi verhaal weer hand de BDZ, ik heb er allerlei beelden bij ondanks dat ik er nooit geweest ben, je blijft mooi beeldend schrijven!

    17 december is wel een vangdag geweest zeg, jij een mooie bak, Marcel 2 schubs, ikzelf 2 spiegels, dat zachtere weer en zuidelijke stroming werkt goed op de eetspieren van vriend karper!

    gr Andries

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Andries,

      Een winterkarper blijft toch tot de verbeelding spreken,in deze tijd van het jaar blijft het bijzonder een karper te mogen vangen.Het is leuk dat mede bloggers eveneens karper blijven vangen!Gefeliciteerd met jou 2 spiegels.

      Groeten Hans

      Verwijderen
  18. Hoi Hans,

    Prachtige winterkarper. Ik hoop een vetrouwd gevoel en een tevreden gevoel Hans.

    Groet, Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bjorn,

      Dank je wel!

      Als alle puzzelstukjes bij elkaar vallen dan blijft er inderdaad een gevoel over van voldoening en tevredenheid.

      Groeten Hans

      Verwijderen
  19. Beste Hans

    De wereld vergaat echt niet man, kom op hey !!!
    Anders kan ik jou wel een mooie, en een gezonde 2013 wensen maar dan heeft het eigenlijk geen enkelen zin als de wereld vergaat,,, TOCH ???
    En nu 2013 voor de deur staat wens ik jou een kei gaven 2013 !!!

    Groet Sander Kunst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Sander,

      Je verlaat deze aardbol als je taak is volbracht.
      Jij hoeft je voorlopig dus geen zorgen te maken,want er liggen nog veel karpers op jou te wachten.

      Hele fijne feestdagen toegewenst

      Verwijderen
  20. Hoi Hans,

    Het gevoel is bij mij ook weer helemaal terug. S'avonds na het werken nog even de top-sites checken. Yes,...Hans schrijft weer!

    Prachtige foto's weer. Twee weken terug ook mijn eerste "winter-karper" gevangen. Wat zijn ze geweldig mooi gekleurd nu!
    Van het weekend weer een poging wagen!

    Top Hans, dat je weer schrijft!!

    Groet,
    Arie Paauw

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Arie,

      Goed om te lezen dat je van de verhalen kan genieten!
      Lekker dat jij ook in deze tijd een karper weet te vangen.Top man!

      Groeten Hans

      Verwijderen
  21. Zucht......Zucht en de wereld draaide door en we leven dan nog dus Gerrit en Hans ik hou het warm die uitnodiging.
    En Hans wat is dat die ouwe hoef.!!!
    Pas op ouwe rakker.!!!!
    Hans het was weer een mooi verhaal en de geslaagde foto,s erbij ach wat kan het leven dan mooi zijn.
    Groet Hennie
    Ps: allemaal mooie dagen en een goed en gezond maar ook visrijk 2013 toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Hennie,

    Dank voor de complimenten!
    Als je gebruikt maakt van de uitnodiging neem dan je pinpas mee.
    Je toekomstige bekeuring kan je direct per pin betalen aan de boswachter.
    Fijne dagen en een gezond 2013,spreek je weer snel;)


    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hans,
    wat een (h)eerlijk verslag! En wat een prachtige vis!! Je lijkt weer redelijk in je nopjes ;-).

    Ik denk dat ik aankomende week ook nog ff een visdagje plan. Mijn hengels staan in de slaapkamer zodat ik er eigenlijk niet omheen kan,hahahha. Misschien dat zo'n losse flodder wat kan doen ;-).

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dale,

      Het voelt nog steeds oké!
      Het zou mooi zijn als je op de valreep nog een karper kan gaan strikken.

      Fijne feestdagen.

      Verwijderen
  24. Geweldige vis Hans,en doorzettingsvermogenuitdagend!Als ik op stroming pen heb ik al gauw een 1.5 grams anders zakt ie kompleet weg en zie ik hem niet meer,het water is hier nogal bruin van de ijzererts.Maar we gaan door,hier vang je om de haverklap graskarpers van een meter en dat is met een 1.5 ponds shakespeare ECONOMY
    1812-360f. [hehe]een echte uitdaging.tot ziens Wim Ophof Sellingen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dag Wim,

    Bedankt!ik durf het niet aan hoor met een zwaardere pen te gaan vissen.
    Ben toch een beetje huiverig voor die extra weerstand.
    Graskarpers van een meter op een 1,5 LB hengel..lijkt mij ook wel lekker....

    Fijne dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Hans en alle andere penvissers,
    Hopelijk nuttigen de karpers die jij binnenkort gaat vangen niet al te grote kerstmaaltijden. Ze waren de afgelopen tijd immers al zo groot en zwaar dat je binnenkort misschien lijn voor het marlijnvissen op je molens moet gaan spoelen om ze toch nog op de kant te kunnen takelen, haha.
    Even alle gekheid op een stokje Hans, bij deze wens ik jou en jouw goedgezinden een hele fijne kerst en een super gelukkig en gezond nieuw jaar.
    Hopelijk spreek ik namens velen als ik zeg dat we ontzettend hebben genoten van jouw mooie, leerzame verslagen. Hopelijk volgen er nog vele!!!!!!!!!!!!!
    Heel erg bedankt daarvoor.

    PS: Hopelijk krijgen die bij mij in de polder wel een mooi kerstmaal want tot dusver vang ik wel regelmatig hele mooie karpers maar die hebben het formaat van GUPPIES, ze gaan nog net niet door de mazen van mijn net haha.

    Heel veel groeten,
    William Maas

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Beste William,

    Dank je wel voor deze mooie woorden!
    Om deze mooie hobby lang te kunnen blijven beoefenen met veel plezier is mijn stelregel "iedere karper is welkom groot of klein".
    Het formaat van karpers speelt bij mij gelukkig een ondergeschikte rol.

    Iedereen natuurlijk veel succes en gezondheid het komende jaar en fijne kerstdagen.

    Groeten Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  28. He hans. pracht vis zeg mooie winterkleuren. Jullie ook fijnedagen en een gezond 2013. spreek je snel weer groet Ben

    BeantwoordenVerwijderen