donderdag 4 juli 2013

Beulenpoel, de oranje staart




Gisteren 5 uur wezen pennen,helaas deze keer maar ook vaak andere keren een keiharde blank aan mijn broek. Voor de zoveelste keer het pensysteem “met die ene grote loodhagel”uitgeprobeerd. In tegenstelling tot andere penvissers  die wel succesvol zijn met dit systeem, heb ik nu wel voldoende getest en mensen het spijt me maar het kan mij niet bekoren. Het is op zich wel interessant om je platliggende pen op 10meter afstand  rechtop te zetten en zelfs naar beneden te draaien tot het rode puntje weer bovenstaat..maar de aanbeten bleven uit. Het”zit mij niet lekker” dat er steeds spanning staat tussen het topoog en de toch wel forse pen. Het zal wel te maken hebben met vertrouwen en oude gewoontes van mij….

Even over het voeren, ik krijg daar wel eens wat vragen over. Laat ik voorop stellen absoluut niet de wijsheid in pacht te hebben. mijn voer bestaat uit allerlei soorten granen en zaden met een binder. Een flink gedeelte word in een machine gemalen. Mijn streven is dat het voer een tijdje aan het werk is.


Daarom neem ik een bak in een bak mee,in de grote bak zit het “droogvoer” een gedeelte van het droogvoer gaat in de kleine bak en word spaarzaam bevochtigd met regenwater uit het flesje tot ik er een bal van kan kneden. Door ondervinding duurt het wel een uur voor zo een voerbal volledig uit elkaar is gevallen. Maak je het te nat ..dan ligt er een “dooie bal” op de bodem..Doe je het goed dan zal de bal continue een signaal afgeven! Deeltje voor deeltje…..

Die andere zaadbal..

Genoeg hierover, vanochtend aan de waterkant het spulletje verwijderd. Met een maagdelijke blanco lijn monteer ik mijn eigen super lichte pennetje maar weer. Een flintertje lood is genoeg om de pen uit te loden, wegens gebrek aan brooddeeg deze keer maar weer de zoete mais erop. De voerstekken worden beurtelings weer afgevist en hier en daar sla ik een forse brasem aan de haak. Nu merk ik weer hoe de subtiele aanbeten doorkomen.!

Achter de palen..daar zitten ze...

Op één van de voerplekken  zie ik heel even een  waaierende oranje staart onder de oppervlakte..maar lang genoeg om heel subtiel het aas op die plek te laten zakken.

De pen word even later een stukje onder getrokken maar loopt niet door, het pennetje staat een 5 centimeter onder water..even later nog een paar centimeter dieper..maar ik zie hem nog steeds…normaal gesproken sla ik pas aan als de bocht uit de lijn word gezwommen. Voor opstekers ben ik echt huiverig en allergisch;))

Na 20 seconden krijg ik de indruk dan het aas vast zit aan een takje of zo, heel voorzichtig til ik de lijn uit het water en maak contact met het pennetje “maar ook met een karper!”meteen komt de lijn in beweging en sta ik met een kromme hengel. Dit is toch wel heel bizar! De karper heeft gewoon een halve minuut met het aas stil in de bek gestaan…Aanslaan durf ik niet meer en gok erop dat de huidige druk van de hengel in combinatie met de vlijmscherpe haak, de haak dieper zal penetreren als de maximale curve van de hengel is bereikt.De dril verliep verder rustig en vertrouwd en bizar genoeg zat de haak gewoon in de bek, zelfs flink diep in de bek.
 
Lekker!
 

 


Grote bek die karper

Gewoon lekker gevist met weer een mooie schub!

Groet Hans

28 opmerkingen:

  1. Prachtig verslag, Hans! Zat er helemaal in....

    En wederom weer een prachtige vis!! Gefeliciteerd.
    Dit zijn de verslagen waar ik op zat te wachten.
    Ga zo door!

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Dale,

      Bij het penvissen gebeuren er iedere keer weer van die bijzondere dingen die het waard zijn op te onthouden en op te schrijven.

      Groet Hans

      Verwijderen
  2. Hi Hans,

    Wat een mooie bak zeg! Imposante vis, zeker op de penhengel.
    Ik kan me goed voorstellen dat je weer terugkeert naar een fijn afgesteld pennetje. Op gevoel klopt dat toch veel meer dan een niet-uitgelode dobber met een loodkogel op de bodem.
    Zelf experimenteer ik wel met "hoeveel lijn leg je op de bodem" bij het penvissen, ofwel de overdiepte. Ik hanteer doorgaans zo'n 15-20cm overdiepte om te voorkomen dat het aas te dicht bij de staande lijn ligt en de karper wordt afgeschrikt. Toch heb ik soms het gevoel dat ik met minder of meer overdiepte moet vissen, bijvoorbeeld als ik observeer dat de karper wel op het voerplekje aast, maar desondanks toch niet aanbijt.

    Hoe kijk jij aan tegen vissen met overdiepte en het variëren daarmee?

    Groet,
    Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Bert,

    Zulke vissen vangen op een medium penhengel is topsport!
    Wat jou vraag betreft het vissen met overdiepte:

    Simpel gezegd is het vissen op overdiepte "de pen dieper afstellen dan het diep is"
    Het grotere voordeel van overdiepte vind ik zelf,dat je bij het struinen nooit de pen opnieuw hoeft af te stellen.Meestal vis ik een 60cm dieper dan het is.
    Zelfs bij windstil weer zal de pen door de minste trek in het water "het liggende loodje gaan opzoeken.Bij de minste aanraking word dat meteen weer zichtbaar op de pen.Gelukkig krijg je geen opstekers bij het vissen op overdiepte. In 99 van de 100 aanbeten volgt toch die wegloper.Ik zou er haast een artikel aan kunnen wijden;))

    Groeten Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hans, dat je geen opstekers krijgt ligt denk ik aan de 'lengte' van je overdiepte. Ik pas de overdiepte aan als ik uit observaties concludeer dat ik die moet aanpassen, maar anders vis ik meestal met zo'n 10 cm overdiepte en dan krijg je aardig wat opstekers. Geen methode is het beste denk ik overigens, het gaat er om de juiste methode/overdiepte op het juiste moment in te zetten.

      Verwijderen
    2. Hoi Boudewijn,

      Mijn pennetje kan simpelweg geen opsteker geven omdat het lood bij de pen is geplaatst,de pen staat hierdoor een centimeter boven water.Eigenlijk vis ik met een voorgelood pennetje.Wel nog een loodje 20cm van het aas.
      Het is inderdaad zo dat je moet doen waar de omstandigheden naar vragen en waar je vertrouwen in hebt.

      Verwijderen
  4. Wat een enorme brute vis. Oranje mega staart zal je bedoelen! Heb zelf een paar keer gepend met een Drennan pen maar daar ben ik ook vanaf gestapt. Te gevoelig voor wind en stroming en geen gevoel mee. Het ouderwetse lichte pennetje is 'm gewoon.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens Fer,bizar eigenlijk dat je bij het loodvissen zoveel mogelijk weerstand moet zien op te wekken...en bij het pennen iedere vorm van weerstand moet zien te vermijden..en door ondervinding ben ik daar wel achter.

      Groeten Hans

      Verwijderen
  5. Hans & Bert

    Ik vis al een 35 a 40 jaar met overdiepte , minimaal 25 cm als ik zeer weinig ruimte heb bv tussen de plompebladeren tot 75 cm in normalere omstandigheden
    Dit voorkomt dat de vis tegen de staande lijn aanzwemt en hierdoor het aas verplaatst wat soms zeer wijfelende aanbeten geeft , pen schokt en draait wat maar geen doorlopende aanbeet
    Ik ben niet de bedenker hiervan maar ben door R Walker in zijn boek kanjers opgewezen in het hoofdstuk ovet zeeltvissen
    Fer ik weet bijna zeker dat jij een voorgeloden pen gebruikt , ik denk zelf een puddle chuker , dit is een goede pen alleen niet voor onze visserij deze pen is ontwikkeld voor de pellet visserij op karperputten een veel betere pen is de giant waggler met insert , doe je voordeel ermee

    Gr jerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jerry,

      Bedankt voor jou bijdrage!
      Het origineel heb ik staan van Kanjers!zal dat hoofdstuk eens doorlezen.

      Ben jij soms ook op de hoogte van een boekje waar "De gevoelige lijn"in word besproken?
      Gaat over pennen uitloden icm met een formule...

      Groet Hans

      Verwijderen
  6. Hele mooie vis Hans, vooral de foto met z'n kop in de zon kan me bekoren. Het diep gehaakt zijn geeft denk ik wel aan dat de vis vol vertrouwen aasde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks!

      Je moet een beetje geluk hebben met foto"s maken,onder zo een boom met al die schaduwen..

      Verwijderen
  7. Wat een buffel weer Hans. Prachtig! Ik heb de Thomas Lont methode ook een tijdje geprobeerd. Hierop heb ik nog nooit een aanbeet gehad. Zelf vis ik met het onderste loodje meestal zo'n 15-20 cm van de haak af. Op stromend water of op wateren met veel witvis leg ik de pen vaak helemaal plat op het water. Daarmee probeer ik mij alleen te concentreren op de wegtrekker. De opsteker mis ik daardoor wel en dat vind ik dan ook echt een nadeel. Volgens mij is de opsteker nog altijd een 95% zekerheid voor het aanslaan, terwijl dat voor de wegloper zeker niet geldt. De wegloper is in mijn ogen nogal eens het resultaat van een lijnzwemmer. Ik denk dat Boudewijn de korte 10 cm aanhoudt juist om de opsteker eerder door te krijgen op de pen als dat deze op 20 cm door zou komen. Correct me if I am wrong.
    Je omschreef in je vorige artikel de verschillende aassoorten welke je hebt geprobeerd op het water. Merk jij/anderen eigenlijk veel verschil tussen de verschillende aassoorten per seizoen? Ik bedoel, vind je bijvoorbeeld mais, kikkererwten en pinda's effectiever in de lente of in de herfst? Of maakt dat voor jou niet uit. Ik ben nog een beetje aan het zoeken. Ik merk zelf dat mais en kikkererwten beter werken in het voorjaar dan in de hete zomer. Pinda's en brood werken naar mijn idee in de zomer beter dan de lente. en in de herfst merk ik dat aardappel, brood en kaas heel effectief is.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De T.L methode is al heel oud en heeft zijn voor en tegenstanders.
    Het is wel goed dat je het uitprobeerd om daarna een mening te vormen.
    Als er een betere registratie is te verkrijgen zonder pen..gebruik dan geen pen!
    Persoonlijk zie in bepaalde omstandigheden meer in die andere "bosbaan methode"
    Een 5grams schuifloodje met een Japans wakertje voor de top,bij een "opsteker"zakt het wakertje in het water! Tja die opsteker..in het gunstigste geval zal ik aanslaan als ik met mijn topoog boven de pen sta:))
    De zg staande haak methode geeft volgens mij de meest ultieme opsteker.
    Wat het aas betreft zie ik geen echte uitschieters als je vist op voerplekken.
    Voerplekken aan de kant waar zichtbaar karpers aan het azen zijn kunnen volgens mij met ieder (nog niet doodgevis")aas worden gevangen.Anders wordt het bij het struinen op bellen plakkaten..daar is de karper specifiek op zoek naar natuurlijk voedsel.in dat soort omstandigheden laten ze meestal al het aangeboden voedsel liggen....soms willen ze nog wel eens een regenworm meepikken.

    Groeten Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Hans,

    Ben blij dat je weer regelmatig een mooi verslag deelt met een ieder die verzot is op penvissen! Ook ik heb de T.L. methode uitgeprobeerd met in mijn geval de nieuwe pennen van Dobberrob. Veel zeelten gevangen, helaas geen karper, die hadden blijkbaar geen zin die dag. Een mooie methode, maar slechts in een bepaalde situatie geschikt, voornamelijk stromend water.
    Je keert snel terug naar je meest vertrouwde systeem, een variatie op genoemde reacties op jouw verslag. Vertrouwen in hetgeen je doet levert vaak de beste resultaten. Een ieder die jouw blog volgt kan dat beamen.

    Vriendelijke groet,
    Jan Schaart
    Verwoed penvisser.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Jan,

    Dank je wel.

    Altijd leuk om te lezen dat andere verwoede penvissers mijn stukjes kunnen waarderen,Het leuke is dat ik er ook weer wat wijzer van word!ik stond er bijvoorbeeld niet bij stil dat het T.L. systeem erg geschikt zou kunnen zijn in stromend water.En inderdaad is het zo dat iedereen het weer anders of iets anders doet.Na tig jaren waarin word geschaafd en geschuurt blijft er een systeem over waar je tevreden en vol vertrouwen mee door gaat, jan geniet van het pennen!

    Pengroet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Hans,

      Dat van de T.L.-methode en stromend water heb ik uit het verslag op de site van Dobberrob, het verhaal rond de (nieuwe) sensorpennen. Zie onderstaande verwijzing. Met 'stromend' water bedoel ik dan dat er meer wind op je viswater staat dan normaal. In die situatie heb ik deze methode toegepast.

      http://www.dobberrob.nl/100443142

      Groet,
      Jan Schaart.

      Verwijderen
    2. Hallo Jan,

      Bedankt voor deze aanvulling!!

      Groeten Hans

      Verwijderen
  11. Dat het TL systeem alleen bruikbaar is bij stromend klopt niet dit werkt bij stromend zelfs minder omdat je pen die alleen maar onder vast gaat zwabberen door de stroom
    Michael door jou plat te leggen in water wat stroomt is wat de Engelse noemen stret pegging , hierbij wordt de pen zowel boven als beneden vast gezeten pen [ een waggler/pauwepen voldoet prima ] staat op overdiepte met 1 of 2 loodhagels en de lijn ligt strak en recht achter de dobber als het kan zoveel mogelijk uit het water aanbeten kun je niet missen
    Een opsteker wordt verkregen als jij het lood dicht tot heel dicht bij de haak zet , ik vis zelf met 1 loodhagel maar die staat minimaal 75 cm van de haak , de vis kan nu gewoon aas pakken en omhoog komen zonder dat het lood wordt opgetilt dus geen opsteker
    Heb ik nu mijn lood vrij dicht bij de haak zitten kan de vis bij het pakken van het aas en het daarna iets omhoog komen het lood iets optillen hierdoor pakt de pen minder lood dus een opsteker

    gr jerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jerry,

      Als je T.L. systeem gewoon nuchter bekijkt dan is het één van de vele beetregistratie methoden...het is geen aanbeettoverstokje...

      Gr.Hans

      Verwijderen
  12. Hoi Hans,

    Interessante materie! Als penvisser heb ik je verhaal en de reactie's gevolgd. Ik heb een keer met Thomas Lont gevist en hij liet mij deze manier van penvissen zien. Ik heb er de hele middag mee gevist en 2 karpers mee gevangen! Je krijgt eerst een kleine opsteker gevolgd door een wegloper. Ik was hier natuurlijk ook verbaasd over dat het werkte. Maar als ik hier in de polder zit te vissen met vrij steile hellingen en een hengel in mijn hand, kies ik toch liever voor een fijn afgesteld pennetje. Met de TL methode moet je de hengel afsteunen want je zit met een strakke lijn te vissen en je slip niet te strak zetten. Maarja wat is de goede afstelling? Ik geloof wel dat als je licht zit te vissen je meer aanbeten krijg. Maar als de vissen los zijn trekken ze ook een dobber met 5 gram onder! Ik ben de laaste tijd veel van pennetje aan het wisselen om te zien of er verschil in zit. Leuk stukje Hans en weer mooie vissen.

    Groet, Björn







    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bjorn,

      Luister: Opa Hans spreekt;)

      Ondertussen zit ik nu een jaar of 50 te pennen op karper (dat op zich stelt niks voor want ik kan het ook al die tijd verkeerd hebben gedaan)en om een heel lang verhaal kort te houden denk ik dat de allerminste weerstand van een beetregistratiesysteem de meeste aanbeten oplevert.Mits de plaatselijke omstandigheden dat ook mogelijk maken!

      Groet Hans

      Verwijderen
  13. Hans

    Ik denk dat de allerminste weerstand niet direct inhoudt dat het de lichtste de oplossing is , het gaat er om om een wankel evenwicht te creëren tussen de pen met opwaardste druk en het lood/aas dit in samenhang met de dan heersende omstandigheden
    Een voordeel van overdiepte vissen is dat het aas en dan vooral het kleinere aas zacht naar beneden kan dwarrelen en zo minder tussen wier/planten etc in verdwijnt , ik probeer dat soms nog beter te maken door te vissen met 1 echt maiskorrel en 1 namaakmaiskorrel hierdoor krijg je echt een bijna gewichtloze aasje wat zelfs op wier blijft liggen waar de vis het kan vinden

    gr jerry

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Jerry,

    Mijn manier van penvissen bestaat uit het creeeren van weglopers. Opstekers ik zal ze nooit krijgen en ik wil ze helemaal niet hebben,soms vis ik met een lange opslag..en dan sla ik bij een aanbeet toch liever op een wegloper.De minimale weerstand die nodig is om dat net zichtbare puntje aan de oppervlakte onder te trekken daar gaat het om,en hoe dunner je antenne is..des te minder moeite het kost..als er een libel op mijn pennetje gaat rusten dan zie ik de pen dalen;)

    Gr.Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk Jongens deze Penpraat..!
      Mooie site Hans... erg sfeervol..Wat een prachtige vissen..
      En prachtig te zien hoe jij er na 50 jaar ervaring nog zo bescheiden over praat. Ik heb er zelf nu 35 jaar pennen opzitten en mijn mening is dat het enerzijds allemaal niet zoveel uitmaakt, en anderzijds helemaal afhangt van
      de omstandigheden. Het ligt er m.i. vaak gewoon aan hoe de vis aan het azen is; rustig, onstuimig / gretig en of er meerdere vissen op je plek zitten en ga zo maar door. Lijnzwemmers hou je natuurlijk altijd hoe lang je de overdiepte ook maakt..Mijn ervaring is inderdaad ook dat het voorgeloode pennetje met nog een klein bodemloodje ca 20 van de haak het beste werkt.
      Tip: Gebruik ivp een loodje SINKERS / Tungsten Hooklink Weights van Korda: een soort stuitjes: Loodhagels schieten vaak van je lijn af tijdens de dril, tenzij je ze heel vast knijpt wat dan weer je lijn beschadigd.
      Voor lood onder pen een 1 a 2 gram schuifloodje gebruiken (op gewicht schuren), wat je aan de onderkant laat rusten op een Sinker: Perfect dit.....
      Nog een tip: De Bledhaak ! 100% de beste haak voor het pennen.
      TL raadt haken met bledje aan (lijn moet daarbij voor het bledje langslopen) omdat e.a. dan mooi recht hangt: helemaal mee eens Thomas....Alleen: Tijdens de dril schuift lijn langs de zijkant van het bledje, van de voor naar de achterkant, door de hoek lijn/haaksteel en de stand van het bledje. Hierdoor beschadigt de lijn. Ook al zou de lijn aan de voorzijde van het bledje blijven, dan nog wordt de lijn beschadigd door de bledrand ivm genoemde hoek van haaksteel t.o.v. haakbocht en stand van het bledje.
      Er is nu een oplossing: Shrinktube! Korda (Small 1,2mm) is mij het beste bevallen.Knip ca 5mm tot 1 mm af en krimp het op de haaksteel tot net over het bledje. De, altijd weer lastige, maar beresterke bledhaak knoop uitvoeren en zodanig straktrekken dat de lijn precies over het midden van het bledje loopt.
      De lijn verzinkt bij straktrekken en wordt ingebed in de shrinktube.
      Het zit als een huis, hangt kaarsrecht, en het de lijn beschadigt echt nooit meer.
      Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
      Veel succes jongens..

      Groet,

      Rombout van Schie / Uithoorn



      Verwijderen
  15. Hans

    ik krijg al jaren geen opstekers een hele enkele keer als in dieper water vis maar dan zelfs niet vaak , ik ga als het kan toch voor de wegtrekkers en daarom vis ik met overdiepte
    ik zag vandaag trouwens weer een gevalletje van hoe het niet moet , een te lichte pen op een te dikke nylon lijn hierdoor moeite met de ingooi van de montage en hierna blijf de pen gewoon plat liggen omdat de dikke nylon bleef drijven en het te weinige lood niet genoeg was op dit op te heffen

    gr jerry

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dag Hans een mooi verslag weer van jou hand en een mooie vis.
    Ben bijna klaar met al die dingen die door mij moesten worden gedaan dus kan ik langzaam aan vissen denken.
    Eerst Hans R inlichten als het zover is dan wil ik wel weer met jou een ochtend daar heen als je mij nog ken. :-))
    Groet Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hennie,

      Dank je wel!en je weet het je bent altijd welkom, wel even kijken waar we kunnen gaan vissen.

      Groeten Hans

      Verwijderen