vrijdag 10 januari 2014

Memories


Waarschijnlijk door mijn al jaren durend aanstekelijk enthousiasme over de Hardy hengels en met name over de Benelux Carp werd ik enige tijd geleden "geapt" door Richard ...

Hans ik heb hem ook (de Benelux) in een uitzonderlijk mooie staat gekocht op Marktplaats! Een oprechte felicitatie waard natuurlijk! Erg plezierig dat zulke penhengels (voor de liefhebbers van holglas) af en toe nog worden aangeboden op MP. Om nog meer te kunnen genieten van de dril  heeft hij er maar meteen een fraaie Okuma centerpin bij aangeschaft. 


Om snel wat ervaring te kunnen opdoen met de centerpin hebben we een afspraak gemaakt om struinend te gaan penvissen. maar voor we gingen vissen wilde ik de hengels voor heel even naast elkaar leggen, tussen de nog niet vergane herfstbladeren. De genummerde hengels no 4 en no 49 hebben gezamelijk in 1977/78 het Hardy pand verlaten in een donkerblauw foedraal  en hebben elkaar daarna 36 jaar uit het oog verloren...Nu liggen ze weer gebroederlijk naast elkaar.

 

De pennetjes zijn bijna gelijk, de penmontage verschilt. Links het pas geteste systeem van Drennan en rechts het speldwartelsysteem.


Een snoeiharde zuid-westen wind geeft mij een "Pelle"scheiding maar ook deze schub.


Richard mocht voor het eerst zijn Hardy Benelux en centerpin testen op een beste schubkarper.


Het plaatje is compleet! fantastische combinatie.

 

De eerste is binnen op de pin! dit smaakt naar meer.

 

Vandaag mochten wij deze bijschrijven, puur genieten in januari 2014 weliswaar geen horrorwinter maar toch...

Gr.Hans













61 opmerkingen:

  1. Hardy memories.... Daar kan ik een boek over schrijven Hans. Als die Swingtip van m'n vader kon praten, dan kwamen er hele beste verhalen naar boven. Die hengel blijft een fantastische herinering aan m'n vader. Krijg hier zowaar inspiratie van! Blijf je fotografie en je artikelen over Hardy erg tof vinden. Lekker oldskool en ook nog eens fantastisch drillen en vangen met respect gesproken; oud matariaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Andres,

      Leuk om te lezen dat ik jou met dit verhaal inspireer. Jou vader heeft waarschijnlijk ook de periode mogen meemaken dat Hardy "HOT" was in de jaren 70/80. Op de een of andere manier blijft dat dan knagen ...die drang naar vroeger...ik mis mijn Kreidler Florett en mijn puch skyrider net zo hoor.
      Dank je voor de complimenten!

      Hans

      Verwijderen
  2. Geweldig mooi omschreven Hans en zeer mooie platen erbij, dus weer enorm genoten van jou verslag over een mooie visavontuur.
    Ben blij dat je voor menig persoon het vuurtje weer laat branden wie weet wat dat allemaal weer gaat opleveren.
    Groet Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hennie,

    Jij kent als geen ander het gevoel wat "glashengels" met je doen.
    Ik hoop dan ook dit jaar toch minimaal 1x met jou een nostalgische karperdag te mogen beleven!

    Dank voor de complimenten!

    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gruwelijk mooie actie hebben die hengels toch..! En en passant wat mooie karpers. Geniet ervan en op naar meer avonturen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Boudewijn gave stokkies.

      Als de weersomstandigheden zo blijven dan is er nog genoeg te beleven, en als het gaat veranderen in sneeuw.. dan ook hé!.

      Verwijderen
    2. Zeker Hans, ik hoop dat je die momenten ook met ons wilt delen. Je hebt onderhand toch al aardig wat vissen in winterse omstandigheden weten te vangen door de jaren heen. Ga die verslagen later vandaag nog eens doornemen denk ik.

      Verwijderen
    3. We blijven onze ervaringen en avonturen delen, gisteren was ik de hele dag in Amsterdam ivm museumbezoeken liep langs allerlei grachten met bootjes en dekzeiltjes .Ik moest stiekem aan je denken...van de week vertoonden karpers een gedrag wat ik nog nooit heb gezien,als ze het morgen weer doen dan zal ik het jou melden!

      Verwijderen
  5. Ontzettend mooi dit jongens....

    De kleuren van de vis sluiten ook nog perfect aan bij deze schitterende retro stokken..!

    Wij gaan regelmatig op vakantie naar Schotland en dan kom je onderweg langs het Engelse plaatsje Alnwick, waar je Hardy en het bijbehorende museum kunt bezoeken. Met de prachtige hengels uit mijn jeugd in gedachten zijn we er een paar jaar geleden geweest, want ik hoopte natuurlijk in de bakermat zelf wel iets moois te kunnen aanschaffen... Helaas is het merk in Engeland zelf echter niet (meer) verbonden aan karpervissen. De ouderwetse Hardy stijl is alleen nog terug te vinden in de vliegvishengels, waar ook het museumpje aan gewijd is, want dat is waar Hardy in Engeland voor staat. Er is op het terrein naast de winkel ook een waterbassin waar men de hengels kan uittesten.
    De dame, ik ben haar naam kwijt, die al tientallen jaren handmatig met de bekende witte inkt de inscripties op de hengels aanbracht, werkte er toen nog wél steeds......

    Leuk om te zien dat jullie deze schitterende hengels nog zo in ere houden.

    Veel succes dit seizoen jongens....

    Groet,

    Rombout

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rombout,

      Leuk bericht met goede aanvullende informatie.
      Doodzonde dat een kwalitatief goed product niet heeft kunnen overleven in onze gejaagde maatschappij.

      Gr.Hans

      Verwijderen
  6. Lekker kort maar weer een intressant stuk tekst.
    Trouwens die hengels van jou het lijkt wel als of ze net uit de winkel komen zo mooi zien ze eruit !

    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sander,

      We doen allemaal ons best om iets zinnigs op te schrijven en onze avonturen te delen met andere liefhebbers. Tja die glimmende hengels..netjes gebruiken en af en toe poetsen:))

      Gr.Hans

      Verwijderen
  7. Hey Hans,

    Vergeet de glasfreak niet hoor , nee alle gekheid op een stokkie prachtige beelden en het is erg gaaf om met een Pin te vissen maar heeft zo zijn beperkingen!

    Ik bezit een Benelux IV van 10.5 ft maar ik heb het mes er ooit in gezet om hem naar mijn zin te maken , de blanks zijn ongeëvenaard mooi van actie maar komen uit de tijd dat ze nog wisten hoe je een vishengel moest maken.

    Ben al weken zwaar verkouden maar gisteren dan toch de eerste vis van 2014 in me logboek schrijven , ving trouwens een dikke brasem met paai uitslag ????

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcel,

      Ik kom jou op verzamelaarsbeurzen vaak tegen bij de stands met holglas, dus jij bent ook een liefhebber! Ben wel nieuwsgierig wat volgens jou de eventuele beperkingen zijn van een centerpin.

      Beterschap en groet.

      Hans

      Verwijderen
  8. De Hardy boys! Mooie combi's mannen. Heb jij ook nog met de centerpin van Richard gevist Hans?
    Ik vis af en toe met een vliegenreel onder mijn penhengel. De dril is prachtig! Volgens mij mooier als met een molen. De lijn loopt recht van de reel naar de geleideogen van je hengel en de buiging lijkt beter. Alleen inwerpen is wat lastiger maar met wat oefening lukt dat aardig! Mooi dat nostalgische. Misschien van de zomer een keertje deze kant opkomen Hans en een paar boerenkarpertjes vangen. En die oude brommer heb ik nog wel in de schuur staan. Een Zundapp Supercombinette uit 1963. Rij je zo de polder in. Dat zullen mooie foto's opleveren :)

    Gr., Björn








    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bjorn,

      Nee ik heb nog niet met de centerpin gevist,
      Ik geloof graag dat de dril van een karper meer emotie losmaakt met een pin.
      Aan de andere kant hecht ik waarde aan de hogere inhaalsnelheid van een werpmolen.
      Afijn de tijd zal het leren...misschien kom ik dit jaar eens op die brommer rijden!

      Gr.Hans

      Verwijderen
  9. Prachtig dat oude spul. Mede door jouw verhalen heb ik sinds vorig jaar ook een Hardy aangeschaft. De fibatube gaat regelmatig krom en dat is genieten. De controle is verwonderlijk te noemen. Mooi stukje verhaal weer en wat een prachtige vissen zo aan het begin van het jaar.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Michael,

      Hardy hengels werden gemaakt voor "het zware poken tijdperk" dit had niet alleen te maken dat de karpers een stuk minder groot en zwaar waren maar ook mocht een karper laten zien wat hij waard was. Goed te lezen dat ook jij dit nu beleeft en vooral waardeert!

      Gr.Hans

      Verwijderen
  10. Bedankt weer voor je mooie verslag Hans en de prachtige foto's. Helaas heb ik geen mooie ervaring met Hardy hengels, maar kan wel genieten van je verhalen! Ik snap wel je voorliefde voor deze oude materialen. Ik heb een aantal moderne carbon-stokken, maar het liefst vis ik ook met mijn glashengel van 2.0 lbs. Niet gebouwd door Hardy, maar door van Lahr uit Utrecht (die ken je denk ik niet). Deze hengel is ook 30 jaar oud en inderdaad als je er een beetje zuinig op bent, blijft ie als nieuw. Enige nadeel vind ik wel het gewicht. Mijn carbon penhengeltje houd ik met 1 hand met gemak uren vast. Dat is bij de glashengel wel wat lastig.

    Leuk dat je weer post! Groet, Arie Paauw

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Arie,

      Bedankt!

      Gelukkig zijn er veel meer mensen die met nostalgische hengels en andere materialen vissen.
      Arie jij bent er dus één van! het "zwaardere gewicht" van glashengels zou o.a. te maken kunnen hebben met de wanddikte van de blank.
      Mijn beleving is anders, Hardy hengels zijn juist superlicht door gebruik van een dunwandige blank.

      Verwijderen
  11. Hallo Hans,

    Even een reactie op het verhaal van de beperkingen van een centrepin.
    Je noemde er zelf al een op en dat is de inhaal snelheid , dat kan soms een probleem zijn?
    Dan wat me zelf betreft is dat ik tegenwoordig vaak verder dan 10 tot 15 meter uit de kant vist en je met een pin niet kan gooien , ik weet je heb pins die je kan draaien en dan alsnog kan werpen zie verhaal op me eigen blog!
    Daar zit gelijk mijn volgende probleem en dat is vind ik zelf erg belangrijk dat je er een neemt met een lijnvenster omdat het in dit land bijna altijd waait en ik het er g vervelend vind dat je lijn van je spoel wordt geblazen. En je snapt het al die je kan draaien kan geen lijnvenster hebben dus ????
    En omdat er geen echte rem op zit is ook het vervoeren tijdens vissen een stuk lastiger , vooral zoals ik op de fiets vist dan deed ik er een elastiekje omheen op de handel dat hij niet kon afrollen.

    Maar er zijn ook zeker voordelen , je lijn kinkt bijna nooit opdat je in de zelfde lijn ligt als je hengel en niet als een molen de hoek om gaat zeg maar.
    De beleving omdat je rechtstreeks de vis op je spoel voelt is ook veel intenser je voelt elke staartslag al aankomen zeg maar.
    Zelf bezit ik er diversen maar vis er eigenlijk toch te weinig mee het heeft ook wel porum onder je glasstok toch!

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Marcel,

    Allereerst bedankt voor deze uitstekende bijdrage over de beperkingen van de centerpin.
    Maar gelukkig weet jij ook de voordelen te zien!
    In principe heeft de werpmolen natuurlijk ook weer voor en nadelen.
    Hogere inhaalsnelheid, antiretour/door zijn gewicht meer in balans/verder werpen.
    Tja Marcel, Chris Yates schud nu zijn hoofd....
    Marcel jij hebt als bezitter een mening over de centerpin en die kan je onderbouwen, ik heb nog nooit met een centerpin gevist en mag hier dus ook geen mening gaan neerzetten.
    Het lijkt mij wel waardevol om dit soort voor en nadelen over de werpmolen/centerpin tegen elkaar af te wegen.
    Nogmaals bedankt!

    Groeten Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Hans

    De Centre pin heeft voor mij meer voordelen dan nadelen zeker als het gaat om de penvisserij op korte tot zeer korte afstand
    Ik zal de voordelen mijn inziens maar opnoemen
    1 geen slip aanwezig dus ook geen startmoment je duim is alles wat je gebruikt en zeker op zeer korte afstand met zeer weinig lijn uit staan is dat een groot voordeel
    2 het gewicht van een pin tov de molen scheelt niet zoveel meer daar de molens steeds lichter worden .
    3 ik kan met dunnere lijnen vissen tov een molen waarschijnlijk komt dit omdat je toch anders drilt of het ontbreken van de spanning van de lijnafgifte op de molen
    4 geen kinken in de lijn
    Er zijn ook nadelen
    1 de afstand waarop je kunt vissen is wat beperkt thans als je moet gooien 35 meter is wel de max hoewel het op deze afstand niet echt prettig vissen is met de pen , korst gaat natuurlijk wel , op de rivier haal vaak afstanden van 50 meter en dan is geen geen probleem
    2 de snelheid van binnen halen tja als er een vis aanzit is dat niet zo van belang en als ik alleen de lijn binnen moet halen gaat het bijna net zo snel als met de molen want de pin draait soepel de lijn op als je zoals de Engelse zeggen aan batting doet [ de pin gewoon een tik zodat hij goed draait en de lijn vanzelf opspoelt ]
    3 met een molen kan ik nog wel bij harde wind zeg 6/7 gewoon nog op afstand door vissen is met een pin wat lastiger


    Over holglas hengels tja wat moet ik daar opzeggen , Hardy hengels zijn mooi heel mooi om te zien waar eerlijk gezegd ik vindt een te dunne wanddikte hebben waardoor er hier en daar een hengeltje sneuvelt , dit heeft trouwens niet allen Hardy ook de ander zoals B&W heeft dit ook hier kun je van sommige hengels de blank tussen de vingers voorzichtig ovaal maken
    Zelf ik alleen nog maar met goed grafiet [ hoop ik] en hierin zijn ook hele goede hengels te vinden die voor onze visserij meer dan geschikt zijn , alleen je moet dan niet kijken naar de fabrieksmerken maar je komt dan toch bij de betere bouwer terecht namen hoef ik niet noemen dit is zeer persoonlijk

    Ik vindt wel dat mensen tegenwoordig gauw zeggen het was vroeger allemaal beter , nee onzin nu is het beter veel beter alleen je vist /brommert/rijdt een klassieker omdat dit een bepaald gevoel oproept over je jeugd want eerlijk gezegd niemand wil nog iets op een floppy zetten of met een Simca naar zijn werk toe , het zijn vaak binnen die je gebruikt naast je moderne wagen , hengel , brommer etc

    gr jerry


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jerry,

      Wat een gigantische bijdrage, hartelijk dank hiervoor!
      Voor menige lezer zijn dit nou de interessante details waar je wat mee kan.
      Zoals met heel veel zaken die in de hengelsport worden gebruikt kleven overal voor en nadelen aan.
      Jij en Marcel zijn voormalige FN boys die het klappen van de centre pin zweep kennen en weten precies waar je inde praktijk en in het gebruik van de centre pin tegen aan kan lopen.

      Zelf hou ik het voorlopig nog bij de werpmolen, totdat ik over de streep getrokken word door een demo van een liefhebber/ kenner....:))

      Groeten Hans

      Verwijderen
  14. Hey Hans,

    Jerry heeft het mooi verwordt maar ik wil nog op een ding terug komen en dat is , als je de hengel regelmatig neer legt en je dan beet hebt en je slaat maar je heb dus niet het bewuste DUIMPJE op je reel liggen dan kan je denk de gevolgen wel raden. En zeker als die dan nog niet op ratel staat!

    En werpen met een pin moet op een bepaalde methode als je geen kantelbare pin hebt en dat is absoluut niet voor iedereen weggelegd , maar voor de rest vist het erg gaaf en heeft ook zeker een bepaalde uitstraling.

    Ik heb vandaag ook maar een splitcane opgetuigd met een Young pin eronder .

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow,Splitcane en een Young&Son er ook nog mee gevist Marcel?
      Misschien eens leuk om op je blog wat foto"s en ervaringen neer te schrijven Marcel..

      Verwijderen
  15. Hoi Marcel,

    Ik kan me er alles bij voorstellen.. als je gewend bent om met de werpmolen in een reflex aan te slaan dan heb je met de centre pin wel een groot probleem,door veel ervaring zal ook dit op den duur er wel weer uitslijten.Heb al een beetje zitten google"n naar Pin foto"s wat een schitterende exemplaren zijn er in omloop...

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hans

    In de ruim 25 jaar dat ik nu met een pin vis heb ik 1 x vergeten de duim erop te zetten , het zo"n gewoonte geworden om de hengel ter hoogte van molen/pin vast te pakken dat de duim zo gelegd is
    Een ander klein nadeel is geen extra spoel aanwezig dus bedenk goed welke lijn je gaat gebruiken , hoewel er manieren zijn om je lijn gauw te kunnen overspoelen
    Bijna vergeten je bent wel beperkt in de dikte/sterkte van je lijn met een 12 lbs heb je wel de max bereikt zeker als jij pins gebruikt die een spakenspoel hebben , door de grote kracht kan hierdoor speling ontstaan op je spoel en dan loopt het niet lekker , de pin van Okuma kan makkelijk een 20 lbs hebben deze hebben een dichte spoel , ook de pins van Youngs kunnen veel hebben maar bv een Chris Lythe is wat meer delicaat


    gr jerry

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Hans (en andere liefhebbers),

    Wederom een geweldig oldskool stukje, Chapeaux Hans, dat er nog vele moge volgen.
    Voor wat betreft glas versus carbon/grafiet vind ik dat er in het verleden ook carbonhengels waren met een glaswaardige actie, denk aan bijv. de Dual Tapers van Kevin Maddocks. Prachtstokken met dito actie voor het penvissen. Kurken handvat laten plaatsen en je hebt voor niet al te veel geld een superstok!
    Mede door overige liefhebbers onstaat een zeer interessante discussie over met name het gebruik van een Centerpin onder een penhengel. Zelf vis ik met molens onder mijn glas(pen)hengels. Een geschikte oude molen vinden vind ik nogal lastig, temeer ik diverse oude (o.a. Shakespeares) heb aangekocht, maar telkens was er wel iets dat niet optimaal functioneerde. Daarmee ben ik dan ook gestopt. Mijn oude ABU is nog in perfecte staat, maarja de slip! Het toeval wil dat ik onlangs via een familielid een nagenoeg nieuwe Pflueger (equivalent van de Ambidex 2410) aangeboden kreeg. Die functioneert nu werkelijk uistekend. Deze zal waarschijnlijk onder mijn Benelux komen. PS. Mijns inziens zijn de huidige molens veel beter dan die oude. Wat dat betreft ben ik het met Jerry eens. Niet alles was vroeger beter. Maar terug naar de Centerpin. Dit stukje van Hans ontlokt zeer diverse maar vnl. leerzame reacties uit. Ik vraag mij nu af of een passende vliegenreel niet beter onder een penhengel past? Zo'n reel (pin of vliegenreel) ziet wel erg stoer uit onder een oude glashengel. Moet ik dan toch maar eens......? grt. Pencarp

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Pencarp,

    Dank je wel,

    Er zijn zeker carbonhengels in omloop die de eigenschappen bezitten van glasvezel,
    Ik begrijp dat je ondertussen voorzien bent van een oudere werpmolen.
    Er is.2x per jaar een verzamelaarsbeurs van hengelsportmateriaal.
    De ene is in Eindhoven en de andere in Oud-Empel, prachtige hengels en molens.
    Standhouders uit binnen en buitenland, leuk om gewoon eens te gaan kijken.

    Gr.Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Hans,

    Ik wil eigenlijk een stukje inhaken op het verhaal van Pencarp ( heb je ook nog een gewone naam) , maar ik begrijp jou uiting niet want ik kan uiteraard de zilveren molen die gewoon een iets andere Ambidex is en bij deze zeg je dat deze wel werkt? het is gewoon voor 99% dezelfde molen met dezelfde onderdelen vandaar dat ik dit raar vind . Ik heb overigens een sigma 035 waar al 1500 karper mee zijn gevangen en deze is nog helemaal 100 % maar goed ik dwaal af.
    Dan heb je het over een vliegenreel dat is wel een heel ander verhaal hoor ik weet niet of je weet hoe een pin werkt en waarvoor deze is gemaakt ?

    Een vliegreel zou eventueel wel kunnen maar dan moet je echt een grote reel nemen aftma# 12 en dan het liefst een smalle maar is bijna niet te vinden. Ik heb er jaren een klaar liggen maar moet er nog steeds een keer mee op pad , het hele grote voordeel van deze reels is dat ze gewoon een echte slip hebben .
    Maar zelf een reel van groot/zeer groot formaat heeft over het algemeen een kern met een kleine diameter en dat maakt hem uiteraard slomer met opwinden . En dat was eigenlijk al een nadeel van een pin en dat kan dan bij dit type nog erger zijn.

    Ook niet bij iedereen bekend denk ik is dat de maddocks hengels gebouwd zijn op een sportexblank!


    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hans, ik zou effe willen reageren op Marcel.
    Marcel mijn naam is Henk en wat ik bedoelde aan te geven is dat ik diverse Shakespeares (o.a. Ambidex, President 2910 en ook diverse Sigma's) via MP had aangekocht en dat telkens wel iets niet in orde was. Dat dit, mits in goede staat, perfecte molens zijn weet ik wel, maar ik heb met de aankopen wat pech gehad en daarom hiermee gestopt. Die Pflueger (inderdaad de grijze) is in nieuwstaat en functioneert volledig. Verder bedankt voor de uitleg inzake de vliegenreel. Ik heb met reels totaal geen ervaring, vandaar dat ik dit een zeer interessant 'topic' vind. De Maddockse zijn toentertijd inderdaan op Sportex blanks gebouwd en zijn echt super! Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hans,

    Ik vind het wel een leuk verhaal geworden en er word gelukkig ook goed mee gelezen .

    Henk , ik weet wat je bedoeld en dan heb je inderdaad gewoon pech gehad en ik weet ook dat er buiten de Shakespeare molens zeker ook zeer goede andere merken zijn.

    Het blijft uiteindelijk ook erg raar dat er bijna echt helemaal niemand met een gewone werpreel op karper vist , daar heb je er toch ook wel echt een hele berg goed modellen van en zijn ook vaak onverwoestbaar.
    Het probleem is dat deze op de hengel ligt en ik denk dat daar de rede vandaan komt van het weinige gebruik.

    Ik zou zeggen voor alle volgers ik kom waarschijnlijk nog wel een keer terug op het verhaal GROTE Vliegreel en misschien dat ik nog eens een start maak met een werpreel welke ik ook in me bezit hebt .

    En voor Hans dan gewoon op me eigen blog en laat ik het hier verder bij , ik zal eerdaags ook eens op pad gaan met de splitcane met pin en er dan iets van plaatsen.

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Marcel,

    In 2011 schreef je al een artikel op je blog met foto"s
    Een middag vissen met de Lincoln CentrePin reel, precies waar we het nu over hebben.
    zal even een linkje plaatsen.http://nostalgischeshakespearemolensuitde.blogspot.nl/2011/11/een-middag-vissen-met-de-lincoln.html.
    Ben heel benieuwd naar je toekomstige verhaal; Splitcane en pinvissen..

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  23. http://nostalgischeshakespearemolensuitde.blogspot.nl/2011/11/een-middag-vissen-met-de-lincoln.html.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Hans , Marcel en de rest

    Voor degene die ook rond loopt met de gedachte van een pin Dam heeft hele aardige pins voor rond de 70 euro

    gr Jerry


    Ps wat is in hemelsnaam nu oldskool ik hou het bij klassiek karpervissen dit kan zowel met de pen als waker of korst zijn
    Dan krijg ik aanbeten of vang niks ipv runs en blanken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oldskool/Nostaligisch/Gedateerd het kan allemaal, zolang je er maar plezier aan beleeft.

      Gr.Hans

      Verwijderen
  25. Hallo Hans, ik zou Marcel een aanvullende vraag willen stellen:

    Zijn er geen werpreels op de markt die onder de hengel gevist kunnen worden. Er bovenop ende hengel ondersteboven vind ik maar niks.

    grt.
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Henk, vragen staat vrij en volgens mij word je op je wenken bediend!

      Hans

      Verwijderen
  26. Henk ,

    Het klink raar maar dan laat je hem gewoon onder je hengel hangen en draai je achteruit., ik denk dat Jerry dit kan beamen maar ik kon iemand(FN) die dit dus met de pin deed , om het feit dat hij zijn lijn dan niet van onder de reel naar ze hengel had maar dat deze door achteruit te draaien pal tegen de blank aan kwam te liggen.
    Ik vond het toen een raar verhaal maar als ik er nu over nadenk is het misschien om het feit dat hij dus geen lijnvenster had en zijn lijn er dan vanaf waaide daar heb je dan op zijn manier veel minder last van.
    Maar je zag vroeger ook mensen dit doen met molens waar je de slinger niet van kon omzetten hengel onderste boven en anders omdraaien.

    Jerry , is inderdaad een mooie pin die van DAM alleen geen lijnvenster !

    Hans , Plezier is inderdaad het wordt en Jerry moet toch altijd iets bijzonders hebben (ha ha)

    Groeten Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Engelse karpervissers doen ook aan backwinding met werpmolens, zover ik het begrijp doen ze dat om de lijn niet te laten kinken en het gebruik van de slip te beperken..

      Verwijderen
  27. Henk

    Er zijn reels die je onder de hengel kunt vissen alleen deze zijn indertijd gemaakt door Dam voor het kottervissen dus helaas ongeschikt
    Ik weet dat wel dat Dick Langhenkel met een werpreel viste onder zijn hengel hij draaide doodleuk achteruit maar of dit nu het helemaal is betwijfel ik ten zeerste , hiernaast de naam zegt het al de meeste reels zijn gemaakt om te werpen en hoewel het steeds beter gaat ook in de zeer lichte gewichten is het voor het penvissen een hele uitdaging want een reel heeft namelijk een start snelheid nodig om de spoel te laten draaien

    gr Jerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,toendertijd maakte ABU de ambassador linkshandig waardoor je hem onder je hengel als molen kon gebruiken,je kon dus gewoon vooruit opspoelen,
      groet Jannico

      Verwijderen
    2. Hallo, abu bracht toendertijd de ambassadeur 5001c uit ,dit is/was een linkshandige reel welke je dus gewoon als molen onder je hengel kon vissen,gr.Jannico

      Verwijderen
  28. Hans,
    Leuk om te lezen over de kwaliteiten van de nog immer niet vergane glorie van de Hardy glashengels. Bezat ooit een Ten Ten met Abu 4, in mijn beleving hoorde ik er toen pas echt bij. De gefotografeerde aktie van de Benelux spreekt boekdelen.
    Laat ik nu recent een tweetal nieuwerwetse Hardy's hebben aangeschaft ...
    De Marksman Supero 11.6 Avon voor de penvisserij en de Marksman Spin 9.6 voor de kunstaasvisserij en ik kan maar een ding zeggen; ze snappen nog steeds hoe ze hengels moeten bouwen bij Hardy.
    Dus voor de liefhebbers ... Hardy fishing.
    Geniet er van!
    Martin Taal
    Http://www.sportvistaal.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Henk en Hans

    Vergat nog wat , als je een reel gaat gebruiken voor de penvisserij dan zul je of een hengel speciaal er voor moeten laten afbouwen want de oogverdeling is heel anders dan bij een hengel voor de molen , een reel zit dicht op de blank en hierdoor komt je lijn ook dicht langs de blank te lopen , dus er moeten meer ogen op en het startoog moet veel dichter bij het handvat geplaatst worden
    Een voordeel is wel dat je nu je duim op de spoel kunt zetten om een vis te blokkeren

    Martin

    Ik heb Marksman 11.6 ook in mijn handen mooie stok alleen te strak voor mijn smaak , de Avon 11 is al zachter maar de smuggler is denk ik de meest geschikte hengel voor mij als ik er een zou willen bezitten

    Gr Jerry

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo allemaal, eenieder bedankt voor de info. Ik ga het voorlopig toch maar houden bij een goede molen.
    Grt. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  31. hoi Hans je bent weer terug en hoe ,leuk om weer te lezen en hoe je pelle kapsel tegenwoordig zit !
    je blog weer een prachtige update gegeven en goed leesvoer voor een heerlijke discussie .
    gr Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mooi die Centrepinvisserij, mooi om te zien, maar het lijkt mij moeilijk drillen zo voor de eerste keer. Terugdraaien om binnen te halen, zeker?
    Jerry heeft het mooi verwoord, misschien dat ik morgen op carp Zwolle toch eens ga kijken naar die CentrePins. Eerst kijken ;)
    Frenk de Gruiter

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi Hans,
    heerlijk 'verslag'! Ik mijmerde eventjes helemaal weg ;-)

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Dank je Dale, lekker he dat mijmeren. .maar het verdorde riet is al weer bijna groen,er is weer wat te doen!

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hallo, heel mooi verslag, ik wil toch even reageren op de opmerking van Jannico Nugter van 28 jan.
    ABU zou volgens hem linkshandige reels maken, zodat je deze onder de hengel kunt hangen, en dan gewoon vooruit kan draaien bij het opspoelen.
    Dit is echt pure onzin , want als een links of rechtshandige Multi-reel onder de hengel zou hangen en er vooruit mee zou willen draaien zit de lijngeleider aan de achterkant.
    Een Multi-reel is ontworpen om op de hengel te gebruiken, waarbij je met je duim de spoel kan afremmen.
    groet Andre

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ja mooi hoor. Ik heb zelf ook nog zo'n zelfde Hardy Benelux, deze hengel heb ik al 30 jaar in mijn bezit. Destijds nieuw aangeschaft bij Delahaye in Maastricht. Ik houd me al heel wat jaren alleen nog bezig met vliegvissen en deze stok ligt al 10 jaar op zolder maar kan er toch geen afstand van doen. Te veel herinneringen...

    M.v.gr., Raymond

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Een leuk verslag, ik heb aandachtig zitten lezen!

    Groetjes,
    Sven
    http://www.dekarpervissers.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Beste Hans, Met zoveel plezier lees ik je verhalen. Door jou blog heb ik mijn eerste Hardy gekocht. De Benelux 3 en zojuist een nieuwe 1010 mogen kopen. Het vissen met de drie welke ervaar ik als een ware beleving. Dit is hoe vissen bedoelt is. Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gerard, erg fijn om te horen dat mijn blog inspirerend voor jou is geweest!
      Veel plezier met de Hardy hengel.

      Groeten Hans

      Verwijderen
    2. Dank je wel Hans,

      Er heeft zich alleen een probleempje voorgedaan... De Hardy die ik heb gekocht komt uit 1979 en heeft zijn foudraal zo lijkt het nooit verlaten. Kaartje van de aanschaf zit erbij. Probleem is hij is zo ontzettend mooi en stark dat ik er niet mee durf te vissen haha.... ZO ontzettend mooi dik in de lak en het draad is niet verkleurd. Morgen ga ik bij BB kijken naar een Retrofibre. Ik weet even niet wat ik nu moet.

      Groeten Gerard

      Verwijderen
  39. BB ..of ben je er nog niet uit.....wat is het geworden Gerard?

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen