dinsdag 23 juli 2013

Glashengels doorslaand succes? ** Update**


De Hardy Benelux Carp  (holglas)hengel  is niet alleen een zeer fijne penhengel ,maar ook door zijn  eigenschappen een uitstekende hengel om met een korst te vissen.

De Hardy Benelux is een superlichte hengel , daardoor kan er ook een lichtere werpmolen op geplaatst worden ivm de balans. Het totale gewicht (hengel/molen is dusdanig laag dat het prettig is om continue de hengel in de hand te houden.


Hardy Benelux Carp met Amiaud landingsnet
Bij het korstvissen is het handig dat na de worp de korst nog wel aan de haak zit! Ver werpen met een korst vraagt om een zachte hengel. Soms zijn verre worpen noodzakelijk omdat de karpers in een gebied zwemmen dat net even te ver weg is, een tot de rand met nylon gevulde spoel van de werpmolen zorgt voor nog verdere worpen.Hoe dunner het nylon hoe verder de worp. Hengels van carbon zijn in mijn optiek vaak net even te stug met gevolg dat de korst er al af vliegt tijdens de worp. Een ander voordeel van holglas vind ik de mogelijkheid om met dunnere lijnen te vissen. De zachte demping van de hengel  in combinatie met de rek in de lijn maakt dit mogelijk.


Daiwa Morethan Branzino 3000
Ondertussen heb ik veel ervaring opgedaan met verschillende holglashengels, iedere keer verbaast het mij hoe rustig de karpers zich gedragen als ze aan de haak vast zitten. Meestal komen de karpers niet meer dan een meter of 10 door de slip. Het lijkt net alsof ze geen weet hebben dat ze aan een lijn vast zitten,doordat er geen paniek uitbreekt bij de karper houd jezelf ook veel beter de controle.

Lijnen met  enorme  trekkracht hebben als nadeel dat ze minder rek hebben en daardoor ook veel stugger zijn, lijnen met minder trekkracht hebben als voordeel dat ze veel soepeler zijn wat dan ook weer een voordeel is tijdens het pennen. Korstvissen doe je evenals penvissen met de hengel in de hand.

 
Deze 2  koi karpers kwam ik tijdens het spotten tegen in een smal helder slootje wat in verbinding staat met een aantal brede vaarten. Met mijn (telefoon)camera maakte ik  een aantal foto’s.

De vissen zwommen steeds een bepaalde route..maar iedere keer bleven ze “rusten”bij een plek waar vers water werd aangevoerd door een pijp. Het was gewoon aandoenlijk om te zien  hoe hecht hun vriendschap was. Onafscheidelijk  bleven ze steeds in elkaars buurt. Zo mooi om te zien…

Wij zijn dikke vrienden!
 Een opkomende traan weet ik nog net te stoppen ik verman me en ga mijn hengel halen uit de auto, deze  wit en oranje gekleurde karpervriendschap laat ik voor wat het is en ga dit verder niet verstoren! Op zoek naar andere korstminnende vrienden. Na een uurtje vind ik een aantal karpers die niet echt fanatiek op de strooikorsten aan het azen zijn.
 
 Sommige doen een aanval op de korst en verlaten direct de plek, ze zwemmen een tiental meters weg om daarna om te draaien en weten onmiddellijk de korst weer terug te vinden.. mijn andere oog heeft ondertussen in de gaten dat de 2 wit/oranje vrienden eraan komen…
Als je goed bovenin de foto kijkt zie je de oranje koi aankomen
Met de hengel in mijn linker en mijn telefoon in de rechter maak ik een foto. De camera staat nu in de continu mode en maakt om de paar seconden een foto. Op datzelfde moment  slaat mijn hengel krom de korst is plotseling genomen.

 
Met kunst en vliegwerk probeer ik de fotograaf en drilkunstenaar uit te hangen. Dit wil ik vastleggen voor het nageslacht! 
De top word onder water gesleurd
De vaart word op zijn kop gezet! Maar wit en oranje komen op het tumult af. Je zou verwachten dat ze het hazenpad zouden kiezen maar deze jongens willen precies bekijken wat het tumult veroorzaakt, het zou ook met paaigedrag te maken kunnen hebben. Gehaakte karpers worden tijdens de paai veelvuldig opgezocht. De kans is dan groot dat je 2 karpers in je landingnet vind..
 
 
Het blijven nieuwsgierige beesten.
 
Nog steeds onafscheidelijk....
 Het is dat de foto”s voor zich spreken  anders zou ik het zelf niet geloven. Een mooie schub was  de afsluiting van weer een avontuur met holglas!
 
 
Glashengels doorslaand succes? voor mij wel!
Groeten Hans

33 opmerkingen:

  1. potjandorie Hans.

    wat een super gave foto man !
    ben super benieuwd naar het vervolg !

    groetjes sander

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie stok Hans!
    Alleen al het pennen met zo,n dergelijk hengel lijkt mij al een voorrecht.
    Ik ben benieuwd naar wat gaat komen. Mooier banner trouwens. Ikzelf ben ook aan het peinzen over een nieuwe.

    Gr. Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hans,

    Dit lijkt op Hardy Benelux, toch???
    Sluit mij bij de overigen aan. Zeer benieuwd naar wat er komen gaat.

    grt.
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @SAnder,Thanks en er word aan het vervolg gewerkt!
    @Willem,zo een oude hengel schept een onverbrekelijke band met de bezitter,
    @Bjorn,laat dat oude spul maar kraken;)
    @Henk,je hebt het goed gezien het is de Hardy Benelux Carp.er komen mooie aktie foto"s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Hans,

    Mooi artikel en fijne foto's over de Benelux Carp. Ik zag vanochtend al dat er zo'n hengel te koop werd gevraagd op Marktplaats en dat zal best een complimenteuze reactie op jouw artikel zijn. Ik vis zelf nog regelmatig op karper, altijd struinend met een vlokdobbertje en wat brood of maïs, en ook altijd met mijn holglas Richard Walker Carp 1, waaraan ik in meer dan dertig jaar erg gehecht ben geraakt. Holglas in combinatie met een soepele, elastische nylon lijn heeft naar mijn idee vaak het effect van een bungee op karper. Anders dan bij het heftige verweer tegen een harde stok vechten ze zich dan naar het schijnt niet helemaal leeg, maar raken meer wat de Engelsen zo mooi noemen 'baffled': afgebluft en ontmoedigd laten ze zich na enige tijd het schepnet inleiden, en eenmaal op het droge hebben ze toch nog zat energie om alsnog tekeer te gaan. Met snoek is dat overigens precies zo: hard en wild tekeer gaan tegen een stugge jerkbaithengel, veel kalmer en meegaander aan een lange lichte spinhengel - een soms zelfs verrassend mak op een ultralicht stokje.

    Hartelijke groet,

    Hans van der Pauw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Hans,

      Hartelijk dank voor de complimenten!

      De door jou ontworpen Hardy Benelux Carp is een echte wolf in schaapskleren. Geweldig zo mooi als jij het "gedrag" van deze hengel weet te omschrijven.
      Leuk dat jij al die jaren nog steeds met de Richard Walker Carp no1 de waterkant opzoekt,hoeveel karpers zijn er al gesneuveld in de laatste 30jaar?

      Hartelijke groet

      Hans

      vriendelijke groet



      Verwijderen
  6. Wat een avontuur weer Hans, zachte hengels doen je drillen als een Koning, dat is zeker zo. Die gekke oranje clownvissen vind je hier ook in sommige poldervaarten, ik herken dat gedrag, eerder geïnteresseerd dan bang. Ik ken een vaart waar ik ieder jaar zo'n koj zie zwemmen, als je er kort op gaat staan komt hij eerder je kant uitzwemmen dan dat hij er vandoor gaat?

    We zien elkaar binnenkort!

    gr. Andries

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Andries,

      Geweldige hobby dat karpervissen,steeds weer bijleren over karper gedrag, tactieken en materiaal.onze afspraak komt steeds dichterbij..ik heb er zin in!

      Gr.Hans

      Verwijderen
  7. Mooi fotoserie Hans. En leuke observaties. Misschien kwamen je gekleurde vrienden bij de waterinlaat daar even een dosis zuurstof halen of hun kieuwen doorspoelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Boudewijn,

      Dank je wel!

      Het klopt wat jij zegt,de behoorlijk stromende pijp zal de broodnodige zuurstof leveren.

      Verwijderen
  8. Gaaf zo,n camera standje op continu. Ikzelf het ook die optie erop, echter maak ik er nooit geen gebruik van. Je hebt me zonder het te weten een tip gegeven Hans, bedankt!
    Ik moet soms even achter mijn oren krabben als kijk naar al die heldere wateren waar jullie op vissen en vangen. Ik ken dat hier niet. Omdat we dicht bij zee zitten is het water brak en daardoor dus ook donkerbruin van kleur. Het kunnen zien van een karper lijkt op zich al een must. Dan pas kan je goed stalken.
    Mooi verhaal Hans. Eentje om weer trots op te zijn. Ik merk dat het soms best moeite kost om een goed en leuk verhaal te tikken. Het zit namelijk in je herinneringen en moet vertaald worden op (papier/site) best lastig en ik heb niet altijd de motivatie. Maar ik vind je schrijfstijl rustig en eigentijds.

    Gr Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Willem,

    Ieder voordeel heeft zijn nadeel..
    Willem staar je niet blind op helder water,tuurlijk je ziet ze soms zwemmen,maar jou hebben ze dan al lang gezien.Donkerbruin watergeeft niet veel prijs dus voor het stalken zal je voerplekjes moeten aanleggen.
    Bedankt voor de complimenten!

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het was weer genieten Hans! Prachtige mooie schub gevangen met de koi karpers als toeschouwers. Frappant dat de koi karpers totaal geen gevaar aanvoelen? Die kromme Hardy hengel blijft een mooi gezicht.

    Groet, Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bjorn,

      Iedere keer dat ik zo een koi zie zwemmen moet ik denken aan de tijd dat hij misschien wel rond zwom in een siervijver...ben eigenlijk wel benieuwd waar al die koi"s vandaan komen.

      Groeten Hans

      Verwijderen
  11. Hallo Hans,

    Ook dit is weer een fraaie reportage en een mooi gezicht die koi's zo onder de hengel.
    Mijn ervaring is dat ze bijna altijd erg moeilijk zijn te vangen en erg voorzichtig zijn.
    Ik moet ook weer gauw me Hardy Benelux uit de kast halen als ik de actie zie , maar ben op het ogenblik veel op de Harder aan het vissen wat me redelijk goed af gaat op sommige plekken.
    Van de week had ik het met drillen van een Harder ook dat er een 2e naast de vis aan de haak bleef volgen en vele minuten lang tijdens de dril en pas na het in het water brengen van het schepnet kwam deze nog eenmaal mee zwemmen en verdween toen uit het zicht , erg gaaf gezicht wat ik bij karpers wel vaker heb mee gemaakt.

    Groeten Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marcel,

      Dank je wel Marcel!

      Wat mooi dat jij ook de bezitter bent van een Hardy Benelux,zuinig op zijn.
      Misschien weet jij wel een antwoord te geven op de vraag waar al die Koi's vandaan komen..Ik dacht dat jij in allerlei projecten zit die te maken hebben met uitzettingen van karper.Worden Koi's uitgezet of komen ze uit een te kleine siervijver van een particulier??
      Wel blijven karperen hé!;))

      Groeten Hans

      Verwijderen
  12. Hey Hans,

    Ten eerste ik blijf uiteraard karperen want dat is toch echt wel mijn ding maar dat Harder vissen is ook echt waanzinnig en een mooie afwisseling op het karpervissen.

    Dan je vraag over het uitzetten van koi, dat zou voor een vereniging te kostbaar zij en deze vissen komen voor 100% uit mensen de vijver als ze ze zat zijn of dat ze ze te groot worden.
    Ook doen ze vaak de zieke vissen in de sloot dumpen en dat kan echt fataal zijn voor je water en je hele populatie om zeep helpen , het is vaak een kwestie van het zonde vinden om een zieke vis dood te maken en gooien hem dan maar in een water bij hun in de buurt.

    Ik bezit een Benelux IV 10.5 ft en deze is onder het mens gegaan , ik vond het een prachtige stok qua actie maar ik erger me rot aan de lange kurken grepen die ik niet nodig heb dus heb ik hem naar me eigen zin afgebouwd.

    Groeten Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Marcel,

    Ik vind het heel bijzonder dat die "uitgezette" koi"s zonder al die goed bedoelde medicijnen gezonder en beter gedijen in natuurlijk water dan in een vijver thuis bij mensen...

    Wat ik me nu afvraag over de Benelux IV hengel van jou:Super stok!
    Als je nou dat handvat hebt ingekort,merk je dan geen verschil in de balans?
    Wat je er van achteren aan gewicht afhaalt dat kom je van voren toch te kort?

    Groeten Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hans, Ik moest gelijk aan een oude Honda CRX denken bij het zien van je vangst. Kort, sterk en bruut. Het was voor mij nu wel duidelijk. Een karper drillen met een holglas Hardy wilde ik ook wel eens. Ik heb nu een Fibatube van Hardy gekocht via marktplaats en ben erg benieuwd. Mooie plaatjes in het verslag.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een mooi bericht van een trouwe lezer en liefhebber van Glashengels!
    --------------------------------------------------------------------
    Dag Hans,

    Ik volg je blog,met regelmaat sinds je mijn Hardy Clarissa overnam.
    Nu moest ik toch even reageren op je glashengel blog.

    Alleen op de site lukte het niet..

    Ik vind het geweldig om te lezen hoe iemand met zoveel passie en plezier met die oude hardy hengels vist.

    Ik heb er behoorlijk wat [Hardy’s] , maar ook bij mij is de benelux carp de absolute favoriet.

    Ik heb de afgelopen 2 weken, ja ik heb ook vakantie, regelmatig ouderwets gevist met mijn zoon[14]

    En wij hebben meer genoten dan menig “moderne “ karpervisser, en mooiere drillen beleeft

    Uitsluitend met oud spullen,ook bij hem is de liefde voor oude glashengels geboren.

    Mooi om dat door te kunnen geven.

    Ga zo door

    Groeten, Angelo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Angelo ,

      Dankjewel voor je bericht.

      Volgens mij vertelde je mij toen dat je met je zoon viste vanuit een bootje.
      Op een zeer sfeervol meer....met plompevelden.. mooie karpers..rust en Hardy holglashengels.
      Goed dat je zoon enthousiast is en nu al de Hardy en andere glasstokken kan waarderen!

      Groeten Hans

      Groeten Hans

      Verwijderen
  16. Mooie karper en weer een fantastisch avontuur. Wat is er nou zo leuk aan vissen vragen niet vissers geregeld, dus....

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Fer,thanx!

      Vertel het alstublieft niet verder:)

      Gr.Hans



      Verwijderen
  17. Dag Hans weer even tijd voordat het eind van de schilderpartij in zicht komt.
    Jou verhaal met foto,s is weer wan hoge kwaliteit, zoals we eigenlijk wel verwachten van jou.
    De glasstokken doen het nog steeds in het carbon tijdperk zeer goed zie jou verhaal dus gewoon genieten en wie weet binnenkort eind augustus denk ik zelf ongeveer.
    Groet Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hennie,

      Wat ik vertel in een verhaal dat wist jij 30 jaar geleden ook al..
      De glasstokken hebben bij jou als liefhebber de overhand in je collectie.
      Word het niet eens tijd die curve erin te trekken??

      Groeten Hans

      Verwijderen
  18. Dag Hans,

    Jij hebt maar weinig woorden nodig voor het verstrekken van ontzettend veel leuke en leerzame informatie! Natuurlijk ondersteund door de mooie foto’s! Bedankt weer!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Koen,

    Dank je wel voor deze leuke reactie!

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie Site Hans,
    Ziet er leuk uit, leuke verhalen, mooie vissen. Dat penvissen in Frankrijk doe ik ook, deze zomer nog leuke succesjes behaald. Moet er nog over schrijven, dus dat komt wel goed.

    Groetjes,

    Frenk de Gruiter

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ademloos naar je foto's gekeken, waardoor ik je hele stuk niet heb gelezen. Da's niks voor mij, maar de beleving op de foto's zeggen genoeg. Uiteindelijk toch maar gelezen.
    Er is niks mooiers als een kromme Hardy! Alleen jammer van de molen (hoe goed) die ook is. Daar hoort een Cardinal of een Crack op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja wat moet je hier op zeggen , A je kent de molen niet want dit is nu al een klassieker in wording B Op een tophengel hoort ook een topmolen

      Verwijderen
  22. Beste Hans,

    Al een tijd volg ik je blog. Iedere keer geniet ik weer van je pennevruchten...
    Zelf ben ik ook redelijk nostalgisch aangelegd. En hoewel pas geboren aan het einde van het glasvezel tijdperk ben ik toch een echte liefhebber daarvan!
    Inmiddels bezit ik diverse glasvezel hengels, al dan niet zelfgebouwd ( conoflex )

    De conoflex blanks zijn wat zwaarder dan de Hardy's, maar uitermate geschikt om tegen obstakels te pennen!
    Toch blijf ik ook verliefd op mijn Hardy's, in mijn geval Richard Walker 1. Licht van gewicht en dus uren in de hand te houden, en toch verbazingwekkend wat power voor een 1,5 ponds hengel.

    Graag zou ik ook nog eens een benelux op de kop tikken, hoewel ik denk dat mijn Alan Brown Joe's Carp er qua actie niet ver vandaan zit....

    Ik deel je mening, glasvezel is niet te verslaan en een doorslaand succes!

    Blijf posten en laat ons vooral meegenieten van je avonturen

    Gr Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Het is simpel, met een korte glashengel dril je veel zwaarder dan met stugge stokken. Sterker nog, alles boven de 2 pond drilt ook weer minder omdat je de hengel niet krom krijgt (tenzij je Jeromekke heet) en je dus met een enorme hefboomwerking zit. En dan heb je nog het probleem dat penstokken vaak 4m+ zijn (voor goede redenen, maar dan moet je eigenlijk ook lichter gaan, anders red je het niet meer qua hefboom).

    "Ik vis zwaar want wil de vis geen kans geven" is [b]oliedom[/b]. Ergens tussen de 1 en twee pond ligt wel het max qua realiseerbare haakdruk. Zware stokken hebben bij pennen nul en generlei waarde, ze zijn enkel om giga afstanden te halen met zwaar lood.

    http://www.rodvisions.nl/pdf/hefbomen%20van%20hengels.pdf

    Kortom, vissen zijn op glas rustiger omdat je er in werkelijkheid veel meer kracht mee kan zetten!

    BeantwoordenVerwijderen